Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Dacia Duster – Back to basic

Een sterke, degelijke en ruime terreinauto, zo wordt de Dacia Duster door de Roemenen beschreven. Hij is leverbaar met een drietal motoren en zowel in voor- als vierwielaangedreven variant.

Dacia laat weten dat men met de Duster de 4x4 opnieuw heeft uitgevonden en bewijst dat ook een SUV niet duur hoeft te zijn. We wisten al enige tijd dat er een SUV van Dacia in de pijplijn zat. Enkele maanden na de presentatie van de Duster Concept in Genève kregen we een paar weken geleden al een voorproefje van het productiemodel in racetrim. Daarmee gaat Dacia deelnemen aan een aantal ijsraces die onderdeel zijn van de Trophée Andros. En nu is het de consumentenversie die debuteert. Een tegenvaller is het wel, want met de Duster Concept hadden we een superspannend model verwacht. Helaas. Toch heeft Dacia er wel het nodige aan gedaan om toch die 4x4-look aan te brengen. We zien de brede wielkasten, de bodembescherming onder de voorbumper en de grove met chroom beklede grille. Dankzij de forse bodemvrijheid van 200 mm ziet de Duster er bovendien echt uit als een SUV.

4x2 en 4x4 Dacia belooft ons dat de Duster ook daadwerkelijk zijn mannetje staat in het terrein. Bij de ontwikkeling van de Duster is als doel gesteld om een terreinauto te ontwikkelen die zich vooral ook in sterk groeiende markten moet kunnen bewijzen. Landen als Rusland en Brazilië bijvoorbeeld. En vooral in dat laatste land zijn de eisen voor een auto heel anders. Daar gaat het om de praktische kant. Met dat in het achterhoofd moet de Duster dan ook echt kunnen presteren op de onverharde weg. De basis van de 4x4-versies wordt gevormd door een centraal differentieel dat met een knop in het interieur op drie standen is in te stellen: Auto, Lock en 4x2-mode. Bij ´Auto´ worden standaard de voorwielen aangedreven en indien de situatie er om vraagt gaat er maximaal 50 procent van het vermogen naar de achterwielen. Wie ´Lock´ selecteert profiteert van permanente vierwielaandrijviging (50/50). En is de weg goed en wil je zo zuinig mogelijk rijden, dan kun je kiezen voor de ´4x2-mode´.

Drie motoren Het motorengamma bestaat uit bekende motoren van de Renault Group. In eerste instantie levert Dacia de Duster met een 1.6 liter 100 pk sterke benzinemotor en een 85 en 105 pk sterke variant van de dCi dieselmotor. Alle drie de motoren zijn leverbaar in combinatie met voor- of vierwielaandrijving. Dat bij de aanschaf van een Dacia het kostenplaatje erg belangrijk is weet het merk als geen ander. Men heeft de auto dan ook zo licht mogelijk gehouden (1.180 kg voor de 4x2 en 1.280 kg voor de 4x4). Dat resulteert niet alleen in een zo laag mogelijk verbruik, maar ook in gunstige wegenbelasting. En met een CO2-uitstoot van maximaal 140 g/km voor de 4x2 dCi-versies en maximaal 150 g/km voor de 4x4 dCi-versies zal de ´boete´ wat betreft de uitstoot zo laag mogelijk liggen. Want ja, in dit geval maken alle beetjes het verschil.

Interieurruimte Ruimte is voor een SUV een belangrijk verkoopargument. Met een lengte van 4.31 m en een breedte van 1.82 m laat Dacia weten dat het interieur ruim voldoende plaats moet bieden aan vijf inzittenden. De bagageruimte meet minimaal 475 liter en met de achterbank neergeklapt ontstaat er 1.600 liter. Naar eigen zeggen moet de Duster deze ruimte bieden voor de prijs van een gemiddelde stadsauto. Dat belooft wat!

Voorjaar 2010 Vanaf het voorjaar van 2010 zal de Duster in Europa op de markt komen. De auto wordt zowel als Renault en als Dacia verkocht net zoals dat bij de andere Dacia-modellen het geval is. De productie zal plaatsvinden in het Roemeense Pitesti. Prijzen en exacte specificaties van de Duster verwachten wij begin volgend jaar te kunnen meedelen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer