Toen Dacia als merk losgelaten werd in Oost-Europa in 2004, was design wel het laatste argument. Maar nu de constructeur ook bij ons bijzonder succesvol is gebleken, lijkt Dacia zinnens om meer argumenten aan te dragen dan alleen maar de prijs.
Sober
We gaan ze niet als sexy bestempelen, maar de nieuwe lichting Dacia’s toont zich bijzonder volwassen. De grote lichtblokken zouden van een meer luxueuze berline kunnen komen, de lijn is wat vloeiender geworden, De Dacia’s voor 2013 zijn soberder en willen niet meer uitstralen dan ze kunnen bieden. Maar net door hun succes kan de Roemeense constructeur wat extra bieden voor een zelfde prijs als de concurrentie.
Het belangrijkste pluspunt, naast een design dat wat langer in het geheugen blijft hangen, is een volledig nieuw interieur. We zagen het al in de Dacia Lodgy monovolume, waarvan we u reeds een testverslag brachten. De boordplank straalt beduidend meer kwaliteit uit dan de Dacia’s van de vorige generatie. En wanneer de lijn uit de Lodgy wordt doorgetrokken, speelt het nieuwe interieur ook een rol in de verbeterde geluiddemping. Die liet vroeger wel te wensen over, vooral dan in de dieselversies. Tot slot neemt Dacia ook het infotainmentsysteem uit de Lodgy over. Wie had ooit gedacht in een Dacia over een (TomTom) navigatiesysteem met aanraakscherm te kunnen beschikken? Low cost is er weer wat aangenamer op geworden.