Al tijden geleden presenteerde Dodge de Caliber SRT4 als conceptcar. Lange tijd bleef het stil rondom deze compacte krachtpatser, maar nu is er nieuws. Vanaf staat het model namelijk bij de dealers. En de prestaties zijn om van te smullen.
Met 285 pk de snelste
De kracht van de Caliber SRT4 komt uit een 2,4-liter motor, die op diverse punten is aangepast met het oog op maximale prestaties. Om te beginnen beschikt hij over een turbocompressor inclusief een intercooler. Verder is de compressieverhouding verhoogd en de koelwaterstroom verder geoptimaliseerd. De zuigers zijn oliegekoeld, er worden speciale 'high-flow' brandstofinjectoren toegepast en ook het uitlaatsysteem met twee katalysatoren is afgestemd op hoge prestaties. Deze optelsom van hightech leidt tot de volgende uitkomsten: een topvermogen van 280 pk (specifiek vermogen: 119 pk/liter) en een koppel van 325 Nm (vanaf 2.000 tpm). Met een sprint van 0-100 km/h in zo'n zes seconden is de Caliber SRT4 de snelste jongen van de klas.
Sportief afstemming
De motor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak met een dubbelplaats koppeling. Ook beschikt hij over een sperdifferentieel en een verlaagd onderstel in combinatie met twin-tube schokdempers van ZF Sachs. De afstemming van het standaard ESP is zodanig dat het rijplezier er niet onder lijdt. Achter de 19-inch wielen met 225/45 WR 19-banden verbergt zich een ruim gedimensioneerd remsysteem met 340 mm geventileerde schijven vóór en 302 mm geventileerde schijven achter. De remklauwen zijn rood gelakt en het ABS is afgestemd op hoge prestaties en zware belasting. Ook de stuurinrichting van de snelste Caliber is door Street and Racing Technology aangepast aan het sportieve karakter. Dat komt tot uiting in directe reacties en een optimaal stuurgevoel.
Gespierd uiterlijk
Ten opzichte van de normale Caliber, oogt de SRT4 nog stoerder. Ook hier is de signatuur van SRT duidelijk zichtbaar. Bij nagenoeg alle wijzigingen geldt echter dat de vorm de functie volgt. In verband met de plaatsing van de intercooler is de grille breder en iets verder naar voren geplaatst. In de grille zijn speciale koelopeningen voor de remmen opgenomen. De grote centrale opening in de motorkap leidt koellucht naar de motor; de kleinere openingen aan weerszijden ervan voeren juist hete lucht af. Verder valt de Caliber SRT4 op door zijn brede wielkasten, sideskirts die daar naadloos op aansluiten, de achterspoiler en een uitlaatpijp met een diameter van 10 centimeter. De Caliber SRT4 is er in Brilliant Black, Sunburdst Orange, Bright Silver of Inferno Red.
G-krachten meter
Wie op het speciale Reconfigurable Display (RCD) de Performance Pages activeert, kan precies zien in welke bocht de hoogste G-krachten worden opgewekt. Maar het RCD kan ook andere zaken tonen zoals de sprinttijd van 0-100, de remafstand of de tijd voor de kwart mijl. Maar SRT heeft ook elders in het interieur zijn handtekening achtergelaten. De met leer beklede stoelen zijn sportief-stevig én G-kracht bestendig. Het stuur is bekleed met een combinatie van leer en carbon en de aluminium pedalen met rubberen noppen zijn zeer 'racy'. De sportieve sfeer wordt bovendien extra aangezet door diverse aluminium afwerkingdetails.
Prijzen
De Caliber SRT4 is leverbaar vanaf eind mei. De prijs is vastgesteld op € 132,55 per pk. Dat betekent dat hij in de showroom staat voor € 37.114,-.