Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Dodge Caliber SRT4 – 285 pk sterke Dodge Caliber SRT4

Dodge introduceert eind mei de heetste Caliber ooit: de SRT4. Deze strepentrekker beschikt over een 285 pk sterke turbomotor, die voor spetterende prestaties zorgt. Daarbij is het uiterlijk lekker ‘dik’ en de prijs relatief bescheiden.

Al tijden geleden presenteerde Dodge de Caliber SRT4 als conceptcar. Lange tijd bleef het stil rondom deze compacte krachtpatser, maar nu is er nieuws. Vanaf staat het model namelijk bij de dealers. En de prestaties zijn om van te smullen.

Met 285 pk de snelste

De kracht van de Caliber SRT4 komt uit een 2,4-liter motor, die op diverse punten is aangepast met het oog op maximale prestaties. Om te beginnen beschikt hij over een turbocompressor inclusief een intercooler. Verder is de compressieverhouding verhoogd en de koelwaterstroom verder geoptimaliseerd. De zuigers zijn oliegekoeld, er worden speciale 'high-flow' brandstofinjectoren toegepast en ook het uitlaatsysteem met twee katalysatoren is afgestemd op hoge prestaties. Deze optelsom van hightech leidt tot de volgende uitkomsten: een topvermogen van 280 pk (specifiek vermogen: 119 pk/liter) en een koppel van 325 Nm (vanaf 2.000 tpm). Met een sprint van 0-100 km/h in zo'n zes seconden is de Caliber SRT4 de snelste jongen van de klas.

Sportief afstemming

De motor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak met een dubbelplaats koppeling. Ook beschikt hij over een sperdifferentieel en een verlaagd onderstel in combinatie met twin-tube schokdempers van ZF Sachs. De afstemming van het standaard ESP is zodanig dat het rijplezier er niet onder lijdt. Achter de 19-inch wielen met 225/45 WR 19-banden verbergt zich een ruim gedimensioneerd remsysteem met 340 mm geventileerde schijven vóór en 302 mm geventileerde schijven achter. De remklauwen zijn rood gelakt en het ABS is afgestemd op hoge prestaties en zware belasting. Ook de stuurinrichting van de snelste Caliber is door Street and Racing Technology aangepast aan het sportieve karakter. Dat komt tot uiting in directe reacties en een optimaal stuurgevoel.

Gespierd uiterlijk

Ten opzichte van de normale Caliber, oogt de SRT4 nog stoerder. Ook hier is de signatuur van SRT duidelijk zichtbaar. Bij nagenoeg alle wijzigingen geldt echter dat de vorm de functie volgt. In verband met de plaatsing van de intercooler is de grille breder en iets verder naar voren geplaatst. In de grille zijn speciale koelopeningen voor de remmen opgenomen. De grote centrale opening in de motorkap leidt koellucht naar de motor; de kleinere openingen aan weerszijden ervan voeren juist hete lucht af. Verder valt de Caliber SRT4 op door zijn brede wielkasten, sideskirts die daar naadloos op aansluiten, de achterspoiler en een uitlaatpijp met een diameter van 10 centimeter. De Caliber SRT4 is er in Brilliant Black, Sunburdst Orange, Bright Silver of Inferno Red.

G-krachten meter

Wie op het speciale Reconfigurable Display (RCD) de Performance Pages activeert, kan precies zien in welke bocht de hoogste G-krachten worden opgewekt. Maar het RCD kan ook andere zaken tonen zoals de sprinttijd van 0-100, de remafstand of de tijd voor de kwart mijl. Maar SRT heeft ook elders in het interieur zijn handtekening achtergelaten. De met leer beklede stoelen zijn sportief-stevig én G-kracht bestendig. Het stuur is bekleed met een combinatie van leer en carbon en de aluminium pedalen met rubberen noppen zijn zeer 'racy'. De sportieve sfeer wordt bovendien extra aangezet door diverse aluminium afwerkingdetails.

Prijzen

De Caliber SRT4 is leverbaar vanaf eind mei. De prijs is vastgesteld op € 132,55 per pk. Dat betekent dat hij in de showroom staat voor € 37.114,-.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer