De afkorting ZEO staat voor Zero Emissions Operation. Dat vertaalt zich bij Dodge in een volledig elektrisch aangedreven vierdeurs 2+2 musclecar. De ZEO richt zich dan ook op de autoliefhebbers die hightech hoger in het vaandel hebben staan dan praktisch gebruiksgemak. De ZEO vervult hun 'need for speed', ziet er spectaculair uit en is ook nog eens een 'zero emission vehicle'.
Elektromotor
De ZEO wordt aangedreven door een 268 pk sterke elektromotor. Een accupakket met een capaciteit van 64 kWh zorgt daarbij voor een bruikbare actieradius van minimaal 400 km. Het opladen ervan kan door de stekker in het stopcontact te steken, maar ook de ZEO kan remenergie omzetten in elektriciteit. De prestaties van de compacte (L/B/H 4,39/1,74/1,29 m), achterwielaangedreven sportwagen zijn indrukwekkend. De topsnelheid bedraagt 210 km/h en de sprint van 0-100 km/h is in 5,7 seconden achter de rug.
Dodge design-DNA
De ZEO laat zien dat een elektrisch aangedreven auto er ook goed uit kan zien. Zijn lijnvoering is onconventioneel en spannend. Zo loopt de voorruit tot ver in het dak door. Andere opvallende stijlelementen zijn de grote (23 inch) wielen in uitgesproken wielkasten en de dubbele vleugeldeuren aan weerszijden (scissor doors). De achterste deur scharniert daarbij tegengesteld aan de voorste. Doordat bovendien een B-stijl ontbreekt, ontstaat een zeer ruime instap. De typerende Dodge-grille is uitgevoerd met verlichting en onderstreept op deze manier visueel dat de ZEO een elektrisch aangedreven voertuig is.
Interieur
Het interieur wordt gekenmerkt door een strakke lijnvoering - vooral de strip met blauwe LED-verlichting die vrijwel de complete oppervlakte van het interieur omvat springt daarbij in het oog, ook omdat hij fraai contrasteert met de in Super White uitgevoerde afwerking van onder andere de stoelen en deurpanelen. De prominente middenconsole, die tot tussen de achterste zitplaatsen doorloopt, zorgt letterlijk voor een tweedeling in het interieur. Zo ontstaat een zogenaamde twin-cockpit. Het dashboard, het instrumentarium, het stuur en de middenconsole zijn door de ontwerpers van de ZEO ieder als afzonderlijk designelement beschouwd en benaderd. Dat heeft er onder meer toe geleid dat het stuur slechts twee spaken heeft. Zodoende is 80% van het stuur volledig open en dat komt het zicht op het informatiedisplay ten goede. De meest elementaire bedieningselementen bevinden zich direct achter het stuur en draaien met de stuurbeweging mee zodat ze altijd onder handbereik blijven. Alle vier inzittenden hebben de beschikking over een eigen sportstoel, die uitstekende steun biedt, óók tijdens zeer sportief gebruik. Zelfs deze stoelen zijn bijzondere staaltjes hightech: het frame is van licht en sterk aluminium gemaakt. Achterin de hoofdsteunen van de voorstoelen zijn videoschermen gemonteerd - voor het (uitzonderlijke) geval dat het er even wat rustiger aan toe zou gaan in de ZEO.