De Ferrari 458 Italia is op ieder punt een compleet nieuwe auto. Zo zijn de motor, het design en de aerodynamica compleet nieuw ontwikkeld, maar ook de naam is nieuw. Bij het model heeft Ferrari de naam Italië toegevoegd aan de vaste cijfercombinatie, die staat voor de cilinderinhoud (4.5 liter) en het aantal cilinders (8). De tweezits Ferrari 458 Italia profiteert, net als alle Ferrari-straatversies, van de ervaring van Ferrari in de Formule 1. Dat is met name duidelijk te merken aan de snelheid en de precisie waarmee de auto reageert op de handelingen van de bestuurder, aldus Ferrari. Allebei het resultaat van de autosportervaringen en van de input door Michael Schumacher. Hij was vanaf het allereerste begin betrokken bij het 458 Italia project en speelde daarbij een belangrijke rol.
Pininfarina De Ferrari 458 Italia is een ontwerp van Pininfarina en is het bewijs dat met deze auto een totaal nieuwe koers is uitgezet. De compacte vormgeving is ingegeven door de vereisten van de aerodynamische efficiency, zoals de downforce van 140 kg bij 200 km/h van het nieuwste model. De voorzijde heeft een enkele opening voor de grille en luchtinlaten aan de zijkant. Met aerodynamische secties en profielen die zodanig zijn ontworpen dat de lucht direct naar de radiatoren wordt gevoerd en onder de vlakke onderkant van de auto. De neus is ook voorzien van kleine aerodynamische vleugels die downforce genereren en die bij hogere snelheden vervormen en daarmee de luchtinlaten verkleinen en de luchtweerstand verlagen.
Het hart De nieuwe 4.499 cc V8 is de eerste Ferrari-motor met directe injectie die middenachter wordt gemonteerd. De krachtbron heeft een zeer kleine zuigerslag, wat kenmerkend is voor racemotoren, resulterend in een compressieverhouding van 12,5:1. De motor levert 570 pk bij 9.000 tpm en heeft daarmee een motorvermogen van 127 pk per liter. Relatief hoog voor een straatauto. Een nieuwe norm, niet alleen voor het gehele Ferrari-portfolio en de geschiedenis van de onderneming, maar ook voor het gehele marktsegment. Het maximum koppel bedraagt 540 Nm bij 6.000 tpm, waarvan meer dan 80 procent vanaf 3.250 tpm beschikbaar is. De 458 Italia is uitgerust met een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling en is opvallend genoeg niet met een handgeschakelde transmissie leverbaar.
‘Groene’ Ferrari Met in het achterhoofd de ‘groene hype’ van het moment besteedden de ingenieurs tijdens de ontwerpfase veel aandacht aan het terugbrengen van het gewicht. Ferrari weet het gewicht van de 458 Italia op 1.380 kg te houden. Dit betekent een vermogen-gewichtverhouding van 2,42 kg/pk. Het zorgt ervoor dat de Italiaanse sportwagen een CO2-emissie van slechts 320 g/km heeft en het brandstofverbruik blijft steken op 13,7 liter per 100 kilometer. Belangrijker voor een Ferrari zijn de cijfers betreffende de prestaties van de 458 Italia. De acceleratie van 0-100 km/h bijvoorbeeld. Die verloopt in minder dan 3,4 seconden en de topsnelheid bedraagt ruim 325 km/h.
Aluminium chassis Voor het nieuwe chassis hebben de ingenieurs uit Maranello diverse soorten geavanceerd aluminium toegepast in combinatie met fabricage- en lijmtechnieken die afkomstig zijn uit de luchtvaartindustrie. De Ferrari 458 Italia is voorzien van een wielophanging met dubbele wishbones vóór en een multi-link set-up achter. De integratie van het E-Diff en de F1-Trac (nu aangestuurd door de zelfde ECU) met de respectievelijke mappings is flink verbeterd aldus het Italiaanse merk. Het remsysteem is voorzien van een ‘voorspanningsfunctie’, waarbij de zuigers in de remklauwen de remblokken vanaf ‘lift-off’ in contact brengen om vertraging in het activeren van de remmen te beperken. In combinatie met het ABS heeft dat de remafstand van 100–0 km/h beperkt tot 32,5 meter.