De Ferrari 488 GTB beleeft zijn debuut op het Autosalon van Genève in maart. Op de grotere koelopeningen in de achtervleugels na, lijkt hij een kopie van de 458 Italia. Maar achteraan vind je voortaan de 3.9 biturbo V8 benzine uit de California T. Dat was voorheen een atmosferische 4.5 V8. Maar door de turbo’s wordt de GTB 100 pk krachtiger dan zijn voorganger, terwijl het maximumkoppel met 210 Nm toeneemt tot een maximum van 760 Nm.
3 seconden
3 seconden, dat is al wat je nodig hebt om 100 te halen. De 458 Italia deed dat in 3,4 seconden. De topsnelheid klimt met 5 km/u naar 330 km/u. Terwijl officieel de dorst daalt van gemiddeld 13,3 l/100 km naar 11,4 liter.
Niet alleen de kleinere motor speelt daar een rol, maar ook de verbeterde aerodynamica. Ferrari heeft niet zozeer de luchtweerstand verkleind, maar zorgt wel voor een properder geleiding van de lucht over de achterkant. Daarvoor zijn luchtgeleiders aangebracht voor de achterwielen, een dubbele spoilerlip vooraan en een actieve diffusor achteraan. Ferrari speelde bovendien meer met de elektronica en bezorgt je zelfs een elektronische drift-assistent die beter samenwerkt met het sperdifferentieel. Je wordt de beste vriend van de bandenboer. Het interieur krijgt een nieuw infotainmensysteem.
Tegen McLaren en Porsche
De 488 GTB is Ferrari’s antwoord op de McLaren 650S, die een soortgelijk concept afsluit met 650 pk. Daarnaast lijkt Maranello nu ook een pasklaar antwoord te hebben op de Lamborghini Huracan, de Audi R8 en de Porsche 911 turbo. Reken wel op meer dan 200.000 euro. (mg/sp-x)