Ferrari voegt met de California een compleet nieuw model toe aan haar leveringsgamma. De California wordt namelijk gepositioneerd onder de Ferrari 430, terwijl die jarenlang als het ´instapmodel´ dienst heeft gedaan. Ondanks dat de California een instapmodel is, valt dat in weinig opzichten te zien. De oogstrelende carrosserie is op zijn zachts gezegd opvallend, sportief, elegant en tegelijkertijd straalt het kracht en snelheid uit. Opvallend is ook het feit dat Ferrari de auto standaard uitrust met een stalen klapdak. Daarmee wordt de California een echte coupé-cabriolet. Overigens zijn het koetswerk en de carrosserie geheel uit aluminium vervaardigd.
460 pk en zevenversnellingsbak met dubbele koppeling
Ook onder de motorkap is er weinig van de ´instapmodelstatus´ te merken. De volledig nieuwe V8 meet een inhoud van 4.3 liter en maakt gebruik van directe brandstofinjectie. De achtcilinder ontwikkelt mede daardoor een vermogen van 460 pk bij 7.500 tpm. Dat moet voldoende zijn voor een 0-100 km/h in minder dan 4 seconden. De motor is overigens gekoppeld aan een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling die razendsnel en met slechts minimaal vermogensverlies van verzet weet te wisselen. Uiteraard is het daarbij mogelijk om met flippers achter het stuurwiel te schakelen of de bak in zijn automatische stand te zetten. Voor het nodige remmende vermogen monteert Ferrari standaard Brembo-remmen met keramische remschijven. Het F1-Trac tractioncontrol systeem dat in de 599 GTB Fiorano debuteerde wordt ook op de California geleverd.
Debuut in Parijs
De nieuwe Ferrari California zal zijn officiële debuut beleven op de in oktober te houden Autosalon van Parijs 2008. In de komende maanden hopen we meer details te kunnen onthullen. Ook zal Ferrari via ferrarigtcountdown.com de komende tijd nog de nodige details vrijgeven.