Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Fiat 500 Abarth – Fiat 500 Abarth in detail

Na de wedergeboorte van de Fiat 500 brengt Fiat nu ook de 500 Abarth terug. De kleine sportieve hatchback is geheel in de traditie van Abarth vormgegeven en wordt aangedreven door een 135 pk sterke viercilinder turbomotor. De Fiat 500 Abarth is het tweede model binnen de nieuwe Abarth-familie.

Het zal u bij de introductie van de Grande Punto Abarth waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat de auto geen enkel Fiat-logo draagt. Abarth wordt binnen de Fiat Groep dan ook gezien als een zelfstandig merk, maar wel nauw verwant aan Fiat. De modellen van Abarth worden dan ook enkel via geselecteerde dealers verkocht die hun showroom geheel in moeten richten in Abarth-stijl. Daarmee ademt het merk de sfeer uit die Fiat wenst mee te geven.

De geschiedenis van Abarth in vogelvlucht

De roots van de nieuwe 500 Abarth gaan diep terug tot de autosportgeschiedenis van de jaren ´60. Het begon allemaal in juli 1957 met de lancering van de ´Nuova 500´. De door Dante Giacosa ontworpen auto werd aangedreven door een tweecilinder benzinemotor met een vermogen van 13 pk. Carlo Abarth was op slag verliefd op de kleine Fiat en bedacht direct een plan. Volgens hem was deze kleine auto uitermate geschikt voor de racerij. Hij behield de originele motorinhoud maar verhoogde de compressie, monteerde een andere carburateur en maakte een uitlaat op maat. Het resultaat was een vermogensstijging van 13 naar 23 pk. In oktober van dat jaar stond Carlo Abarth op het circuit van Monza voor een aantal snelheidstesten. Ondanks dat de carrosserie niet was aangepast waren de resultaten overweldigend. In de jaren daarna vervolgde Carlo zijn ontwikkelingen en de rest is geschiedenis. Om dit prachtige verhaal te respecteren heeft Fiat de 500 Abarth geheel in stijl met zijn roemruchte voorganger ontwikkeld.

Bodykit

De styling van de 500 Abarth kenmerkt zich dan ook door een opvallende bodykit. De indrukwekkende voorbumper is voorzien van forse luchtinlaten aan de voor- en zijkant. Die zorgen niet alleen voor een sportief uiterlijk, maar vooral ook voor koeling van de motor en de intercooler. De spoiler op de achterklep zorgt tezamen met de sportieve achterbumper en de speciale voorbumper voor extra neerwaartse druk en een verbeterde aërodynamica. Samen met de twee uitlaatpijpen en de 17 inch lichtmetalen wielen wordt het sportieve plaatje compleet gemaakt. De vele Abarth-logo´s en de speciale striping doen bovendien over zijn potentieel geen enkele twijfel bestaan.

Interieur

In de cockpit van de 500 Abarth treffen we speciale instrumenten aan waaronder een turbodrukmeter. De tellers zijn speciaal voor de Abarth-versie ontworpen en dat geldt ook voor de stoelen en het stuurwiel. Aluminium pedalen, een speciale versnellingspook en optioneel lederen bekleding dat leverbaar is in twee verschillende kleuren maakt het plaatje compleet.

Turbomotor

Onder de motorkap gaat een 1.4 liter turbomotor schuil die goed is voor een vermogen van 135 pk bij 5.000 tpm. Het maximum koppel van 206 Nm komt bij 3.000 tpm beschikbaar. Overigens is dat koppel alleen beschikbaar in de Sport-stand. Met een druk op de knop valt deze te activeren. Normaal gesproken levert de motor 180 Nm. Abarth koppelt de motor aan een handgeschakelde vijfbak en brengt het vermogen via een nieuw systeem op de weg. Het Torque Transfer Control systeem zorgt voor opvallend veel grip, aldus Fiat. Helaas zijn de prestaties nog niet bekend.

Exclusief dealernetwerk

De Fiat 500 Abarth zal vanaf juli (in Italië) via het exclusieve Abarth-netwerk worden verkocht. De prijzen en exacte beschikbaarheid in de Benelux worden in aanloop naar de introductie bekend gemaakt. Overigens brengt Fiat in een later stadium ook een circuitversie van de 500 Abarth op de markt. We zijn benieuwd!

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer