Maar ook het materiaalgebruik in de Fiat 500 Aria heeft een focus op milieuvriendelijkheid. Grote autobeurzen worden de laatste tijd aangegrepen om de milieudoelstellingen van autofabrikanten uit de doeken te doen. Zo ook Fiat, dat in Genève een zuinige en schone 500 Aria conceptcar presenteert. Ondanks dat tal van oplossingen nog niet direct zijn toe te passen (vooral door de kosten) voert Fiat meerdere oplossingen nog dit jaar door in haar productiemodellen.
Recyclebare materialen
De buitenzijde van de conceptcar heeft een aparte lak gekregen die een ´natuurlijk´ karakter moet uitstralen. Dat heeft vooral betrekking op het materiaalgebruik van deze 500 Aria. De materialen zijn grotendeels recyclebaar of van gerecycled materiaal gemaakt. Zo is veel van het rubber gemaakt van oude autobanden, is de bekleding van natuurlijke stoffen samengesteld en zijn veel van de andere materialen voor 100% natuurlijk afbreekbaar.
Zuinige dieselmotor met Start-/Stop-functie
Onder de motorkap ligt de bekende 1.3 16V MultiJet dieselmotor met roetfilter. De motor is gekoppeld aan een gerobotiseerd Dualogic versnellingsbak die samen met de Start-/Stop-functie zorgt voor 10% brandstofreductie in stadsverkeer. Het resultaat is een CO2-uitstoot van 98 g/km. Het verbruik geeft Fiat helaas niet weer.
Panda Aria
De 500 Aria conceptcar debuteert in Genève. Fiat presenteert de auto daar naast de Panda Aria die vorig jaar in Frankfurt debuteerde. Dat model is weliswaar meer toekomstgericht, maar is ook nog zuiniger en schoner. De Panda Aria stoot slechts 69 gram CO2 per kilometer uit en wordt aangedreven door een 0.9 liter tweecilinder turbomotor. Tevens uniek aan deze motor is dat er zowel benzine als een mix van methaan/waterstof kan worden getankt. De 500 Aria heeft voor de korte termijn een realistische productiekans.