Laten we maar beginnen met de aanpassingen aan de buitenzijde. Meteen valt op dat de kleur wit overheerst. Alleen de opening in de voorspoiler, de marginale sleuf in de achterbumper en de glanzend matzwarte wielen breken het geheel enigszins. Ook de verchroomde uitlaatstukken dragen hieraan mee. De voorspoiler in combinatie met een 30 mm verlaging en 16 of 17 inch wielen (in de kleuren: zilver, gepolijst matzwart of chroomlook) moeten de kleine telg uit de Fiat familie een stuk begeerlijker maken. De verlaging zorgt tevens voor een beter weggedrag van de Fiat 500.
Plug-and-play tuning In een handomdraai kan Novitec volgens het plug-and-play principe de 1.3 JTD Multijet diesel een extra impuls geven van 13 pk. Dit houdt in dat het motormanagement via een "Powerrail 4-module" snel en eenvoudig via een computer naar een hoger niveau getild kan worden. Na het betreffende Novitec-kuurtje verstrekt de Fiat 500 een vermogen van 83 pk (was 70 pk). Een sprintje naar 100 km/h is voltrokken in 11,9 seconden. De topsnelheid bedraagt 165 km/h. Nog steeds geen echt sportieve cijfers helaas.
Binnenkort boost voor benzinemotor Binnen afzienbare tijd komt Novitec ook met een oppepper voor de 1.4 liter benzinemotor. Dit zal door middel van een mechanische compressor worden gerealiseerd. Een vermogen van 131 pk bij 6.200 tpm moet volgens Novitec mogelijk zijn. Het koppel zal stijgen naar 172 Nm. De Fiat 500 wordt hierdoor serieus een bommetje op wielen en komt daarmee dicht in de buurt van de 500 Abarth. In 8,8 seconden tikt de Fiat 500 met benzinemotor de 100 km/h aan. Een topsnelheid van 200 km/h (198 km/h) wordt net niet gehaald.