Dat Fiat de nieuwe Doblò niet zou ontdoen van zijn eigenaardige karakter was reeds bekend dankzij een sluwe fabrieksarbeider. We zien een compleet nieuw front met nog altijd die grote kijkers van koplampen en de omvangrijke kunststof plakkaten in de bumper waar ook de mistpitten zijn ondergebracht. De grille is er ook niet kleiner op geworden. Verder naar achter in nog altijd het blokkendoosprincipe van toepassing, omdat dit simpelweg de meest (laad)ruimte oplevert.
Ruimer, luxer, comfortabeler De passagiersruimte van de nieuwe Doblò is flink toegenomen ten opzichte van zijn voorganger, aldus Fiat. De wielbasis meet 2755 mm en dat is voldoende om maximaal plaats te bieden aan zeven personen. Wie voor de 5-persoonsuitvoering kiest heeft meer beenruimte tot zijn beschikking. De inhoud van een gangbare bagageruimte bedraagt 790 liter, maar Fiat meldt niet bij welke uitvoering dit van toepassing is. De cockpit is voorzien van moderne materialen die niet onder doen voor de personenauto's van Fiat. Op luxe en comfort kan men dus rekenen. We noemen onder andere (al dan niet standaard): automatische airco, cruise control, parkeersensoren en een handsfree- en navigatiesysteem van Blue&Me. Veiligheid wordt geboden door een reeks airbags, ABS, EBD, ESP en hill-holder, dat de bestuurder ondersteunt tijdens het optrekken vanaf een helling.
Motoren Vanaf de marktintroductie is de Doblò leverbaar met vier motoren. De enige benzine is 95 pk sterk, terwijl de 1.3 liter Multijet-diesels te verkrijgen is in vermogengradaties van 90, 105 en 135 pk. Later volgt er nog een Natural Power-motor, een krachtbron die zowel op benzine als aardgas kan rijden. Standaard beschikken alle motoren over een start&stop-systeem en een handbak. Wie graag een automaat wenst moet nog even geduld hebben; er wordt nog gewerkt aan een gerobotiseerde Dualogic in combinatie met een diesel.
Doblò Cargo Koeriersbedrijven, aannemers of andere zakelijke dienstverleners die behoefte aan laadruimte hebben kunnen wederom op de Doblò Cargo rekenen. Met een interieurlengte van maximaal 2,2 meter en een spoorbreedte van 1,23 meter staat de Cargo garant voor karrenvracht aan mee te nemen voorwerpen tot maximum laadgewicht van 1.000 kg. Meer ruimte voor de inzittenden is er ook. In het gunstigste geval verbruikt de Cargo slechts 4,8 l/100 km in combinatie met de 1.3 Multijet. De actieradius bedraagt dan ongeveer 1.250 km.
7 mogelijkheden De nieuwe Fiat Doblò is vanaf december te bestellen en de levering start vanaf januari 2010. Klanten hebben keuze uit zeven verschillende carrosserievarianten waarbij gekozen kan worden tussen passagiersruimte of laadruimte in combinatie met een korte of lange wielbasis. Prijzen zijn nog niet bekend.