Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Ford Fiesta – De compleet nieuwe Ford Fiesta

De compleet nieuwe Ford Fiesta blijft verrassend de naam Fiesta behouden. Ford doet daarmee geen afstand van de naam die al meer dan 30 jaar een begrip is. Maar de Fiesta is verder in alle opzichten compleet nieuw en modern.

Met vijf motoren, ongekende rij-eigenschappen en een uiterst moderne uitrusting moet de Fiesta de strijd in zijn segment meer dan ooit gaan aanvoeren. Veel Ford-liefhebbers kijken al maandenlang reikhalzend uit naar het moment waarop de nieuwe Fiesta gelanceerd zou worden. En dat alles is door Ford in beweging gebracht met de introductie van een drietal Verve-conceptcars. Deze drie modern vormgegeven conceptmodellen werden dusdanig enthousiast ontvangen dat het veelbelovend was voor de nieuwe Fiesta. Ford stelt ons daar niet in teleur en presenteert nu de compleet nieuwe Fiesta. Behalve dat het opvallend is dat de auto zijn naam is blijven behouden, valt ook op dat de driedeurs Verve Concept overduidelijk model heeft gestaan. Veelal zijn conceptcars spannend gelijnd en vallen de productiemodellen tegen.

Jonge uitstraling

In de nieuwe Fiesta zijn duidelijk kenmerken zichtbaar van het ´Kinetic Design´ wat Ford op grote schaal door aan het voeren is op haar Europese modellengamma. De Fiesta krijgt hierdoor een spannende uitstraling die dynamiek en sportiviteit weergeeft. Zijn veelgeprezen rij-eigenschappen worden hierdoor ook in het design weergegeven. Ook het interieur lijkt zo te zijn overgenomen van de Verve Concept. Ford laat weten te willen afrekenen met het idee dat betaalbare auto´s eenvoudig of saai moeten zijn en bewijst dat nu. De middenconsole van de Fiesta oogt futuristisch en is geïnspireerd op een mobiele telefoon. Volgens Ford voelt dat vertrouwd voor de jonge doelgroep die met mobieltjes is opgegroeid. Speciaal gericht op deze doelgroep levert Ford de Fiesta ook met Keyless entry, een Ford Power startknop, USB-aansluiting en een Bluetooth carkit.

Gewichtsreductie

Opvallend is dat de nieuwe Fiesta niet is gegroeid, maar nagenoeg dezelfde afmetingen heeft als zijn voorganger. Wel heeft Ford veel aandacht besteed aan het terugdringen van het gewicht en zijn er moderne en sterke materialen gebruikt. Dat alles uiteraard in het teken van de veiligheid, maar ook met een milieuthema in het achterhoofd. Minder gewicht betekent immers minder verbruik. Wat veiligheid betreft zien we tot 7 airbags waaronder een knie-airbag voor de bestuurder. De nieuwe Fiesta behoudt de onafhankelijke MacPherson-veerpoten voor en de ´twist-beam´ achterveren, traditioneel een van de sterke punten van de huidige Ford Fiesta. Het nieuwe ophangings- en beststuringssysteem is echter flink onder handen genomen. E-PAS (Electric-Power Assist Steering) wordt voor het eerst in de Fiesta geïntroduceerd. E-PAS biedt het juiste evenwicht van bekrachtiging bij lage snelheden en prima gevoel en reactiesnelheid.

Motoren

Direct vanaf zijn introductie zal de Fiesta leverbaar zijn met een vijftal motoren. Het benzinegamma bestaat uit de 1.2 16V (60 of 80 pk) en de 1.4 16V (91 pk). Het dieselgamma wordt gevormd door de 1.4 (68 pk) en de 1.6 (90 pk). Standaard wordt een handgeschakelde vijfbak gemonteerd en voor de 1.4 16V benzinemotor is een 4-traps automaat beschikbaar. Een zuinige ECOnetic-uitvoering volgt eveneens. Dat model heeft dankzij diverse aanpassingen een C02-uitstoot van minder dan 100 g/km.

Najaar 2008 in productie

De compleet nieuwe Ford Fiesta zal een wereldauto worden. Tussen 2008 en 2010 zal Ford de auto introduceren in Europa, Azië, Zuid-Afrika, Australië en Amerika. Met meer dan 12 miljoen verkochte exemplaren sinds 1976 zal Ford daarmee het succes van zijn voorgangers willen evenaren. De productie zal plaatsvinden in Europa, Azië en Noord-Amerika en vanaf dit najaar zal in Europa de productie ook daadwerkelijk van start gaan. Dat betekent dat de nieuwe Fiesta nog voor het einde van 2008 bij de Europese dealers staat. De concurrentie mag zich alvast zorgen gaan maken want de nieuwe Fiesta lijkt veelbelovend.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer