Negen maanden lang is er bij M-Sport in het Britse Dovenby keihard gewerkt aan de ontwikkeling van de Fiesta S2000. Een relatief klein team van ontwerpers heeft zich gebogen over een mooie mix tussen functionaliteit en design. De Fiesta leent zich immers prima als rallymonster, maar kan ook geheel uit zijn verband getrokken worden. Naar onze mening is het resultaat zeer geslaagd.
280 pk Maar waar het natuurlijk echt om draait bij een rallyauto is zijn techniek. Onder de motorkap ligt een 1.998 cc metende viercilinder Ford-motor die maar liefst 280 pk (bij 8.000 tpm) op de weg over weet te brengen. Het maximum koppel bedraagt 260 Nm (bij 6.500 Nm). Indrukwekkende cijfers. Het geheel wordt in goede banen geleid via een sequentiële zesbak die het vermogen op diens beurt naar alle vier de wielen stuurt.
S2000 World Cup De Fiesta S2000 is het resultaat van een inmiddels al lange samenwerking tussen Ford en M-Sport. Recent is natuurlijk de Ford Focus WRC een bekende, maar het begon allemaal met de Escort Cosworth uit de jaren '90. Al die ervaring zal met de Fiesta S2000 worden ingezet tijdens diverse nationale kampioenschappen en tijdens het IRC en de S2000 World Cup. Voorlopig zal de auto nog flink getest worden om vervolgens in 2010 aan de start te kunnen verschijnen.