Eigenlijk heeft de nieuwe Ford Focus Econetic momenteel maar èèn concurrent die beter doet: de hybride Toyota Auris HSD. Die laat een gemiddeld verbruik van 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 89 gr/km optekenen. De Golf Bluemotion doet officieel 0,3 liter en 4 gram slechter. Maar daarmee vallen ze allen wel ruimschoots binnen de 105 gr/km-norm om een overheidskorting van 15% op de factuurprijs binnen te rijven.
Zesbak
In tegenstelling tot Toyota, doet Ford geen beroep op hybride technologie, maar een verzameling aan maatregelen om het verbruik te drukken. Om te beginnen is er de zuinige 1.6 TDCi met 105 pk en een manuele zesbak. De motor die we recent nog testten in de Fiesta Econetic. Daarnaast beschikt hij over een radiatorrooster dat deels kan worden afgesloten om – vooral in de winter – de ideale bedrijfstemperatuur voor de motor te garanderen. De zesbak beschikt over langere verhoudingen en de banden hebben een lage rolweerstand. Start/stop en remenergierecuperatie behoren eveneens tot het uitrustingspakket, net als een roetfilter.
Zeker in de fleetsector belooft hij opnieuw populair te worden. Al hebben we nog geen definitieve prijs. (mh/sp-x)
Klik hier voor alle nieuws over het merk Ford
Klik hier en zoek uw occasie Ford Focus tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Ford Focus, en een selectie van tweedehandse