De meest zichbare wijzigingen aan de vernieuwde Focus bevinden zich aan de voorkant van de auto. De nieuwe neus zorgt ervoor dat de Focus weer helemaal bij de rest van de Ford-familie past. Aan de achterkant zien we een de nieuw vormgegeven achterruit, de geaccentueerde achterklep, de nieuwe achterlampen en de achterbumper. Het zorgt ervoor dat de auto weer een paar jaar meekan.
Knuffelbaar dashboard
Ook in het interieur zien we een aantal nieuwe zaken. Zo heeft het instrumentarium een nieuw ontwerp gekregen. Verder bevatten de luxere uitvoeringen nu een nieuw ontworpen middenconsole die het gestroomlijnde uiterlijk van het ´kinetic design´ heeft. Het dashboard is daarnaast voorzien van een nieuw, zacht aanvoelend synthetisch materiaal. Nieuwe kleuren zijn toegevoegd om het uiterlijk te complementeren.
Nieuwe uitrusting
Ook heeft Ford een aantal nieuwe uitrusting en opties voor de Focus. Zo wordt de vernieuwde Focus nu net als de nieuwe Mondeo voorzien van het veelgeprezen doploze tanksysteem (Easyfuel Capless Refuelling System). Het systeem zorgt ervoor dat het tanken van de verkeerde brandstof niet meer mogelijk is. Vanaf begin 2008 is de Focus ook leverbaar met de Ford Power knop. Zolang de bestuurder de sleutel bij zich heeft in de auto, communiceert de Focus draadloos met een microchip in de sleutel om het ontstekingssysteem te activeren. De bestuurder hoeft alleen maar de Ford Power-knop twee keer licht aan te raken en de motor start. Verder meldt Ford dat de Focus leverbaar wordt met een Waarschuwingssysteem voor bandenspanning en een 230-volt stopcontact in de middenconsole. Daarnaast komen er ook LED-achterlichten beschikbaar voor auto die uitgerust worden met het AFS (Adaptive Front lighting System) of Bi-Xenon-koplampen.
PowerShift
De vernieuwde Focus wordt begin 2008 leverbaar met de PowerShift transmissie. Dit is een versnellingsbak met dubbele koppeling, zoals ook de DSG van VW. De Ford PowerShift-transmissie is ontwikkeld in samenwerking met GETRAG. De PowerShift versnellingsbak wordt leverbaar op de 2.0 liter TDCi dieselmotor. Deze combinatie zorgt voor een 10% minder brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot, vergeleken met een conventionele automatische transmissie met zes versnellingen.
Ford gaat groen
Maar Ford gaat nog verder om minder verbruik en een lagere uitstoot te krijgen. Zo komt Ford met een nieuwe lijn modellen die beter voor het milieu zijn; de ECOnetic. De Focus ECOnetic is uitgerust met de 1.6 liter dieselmotor die in samenwerking met Peugeot is gemaakt. De motor is standaard uitgerust met een dieselpartikelfilter en verbruikt 4,3 liter per 100 km. De uitstoot bedraagt 115 g/km. Bij de gewone versie bedraagt de uitstoot 120 g/km. Deze besparing komt door het verminderen van de rijweerstand en het verbeteren van de aerodynamica. Door de auto te verlagen en er een aerodynamische kit en 195/65R15-banden op te monteren, werd er een cw-waarde van 0,31 bereikt.
Productie start eind 2007
De productie start eind 2007 en de prijzen worden gepubliceerd tegen de tijd dat de auto op de markt geïntroduceerd wordt. De facelift voor de Coupé-Cabriolet en de ST volgen in 2008.