Bovendien is de nieuwe Ford Focus leverbaar met moderne opties en een ruim aanbod benzine- en dieselmotoren. De Ford Focus werd in 1998 voor het eerst gepresenteerd. Het model was destijds de opvolger van de Escort en voor Ford een enorme stap voorwaarts qua vormgeving. Al snel kregen de consumenten een compleet ander beeld van Ford. Het stoffige imago is in de loop der jaren veranderd in een veel dynamischer beeld. Mede omdat de Focus het best verkochte model van Ford is in Europa was er reden genoeg om de concurrentie opnieuw te laten zweten. De Ford Focus is dan ook op tal van punten vernieuwd, om zodoende nog enkele jaren mee te kunnen alvorens er een opvolger in de startblokken staat.
Fris nieuw jasje
Zijn tiende verjaardag viert de Focus met een fris en nieuw uiterlijk op basis van Ford´s Kinetic Design. Daarmee hebben we ook meteen de belangrijkste verbetering te pakken. Sommige fabrikanten veranderen bij een facelift alleen een bumper of grille, maar het designteam van Ford Europa heeft Kinetic Design toegepast op de hele buitenkant van de auto, zodat een bijna geheel nieuwe carrosserie is ontstaan. Opvallend zijn de nieuwe koplampen, de nieuwe grille en de nieuwe voorbumper. De Focus lijkt hierdoor een compleet nieuwe auto en heeft duidelijk overeenkomsten met de Mondeo.
Kwaliteitsverbetering in het interieur
In het interieur van de nieuwe Focus lag de nadruk op het verbeteren van de kwaliteit van de materialen en het verhogen van het comfort. We zien onder meer een nieuwe instrumentenbehuizing, vernieuwde middenconsole en diverse nieuwe knopjes en schakelaas. Ook op het gebied van uitrusting en opties is er een flinke vooruitgang geboekt. Wat te denken van een 230-volt stopcontact waarop bijvoorbeeld een laptop of printer kan worden aangesloten. Bovendien start de motor in diverse uitvoeringen met een druk op de Ford Power-knop, is het mogelijk een iPod of MP3-speler aan te sluiten en een Bluetooth-verbinding voor de mobiele telefoon. Qua uitvoeringen levert Ford de Focus als Trend, Ghia en Titanium. Op de Ghia en Titanium zijn zogenaamd X-packs leverbaar en bovendien zijn de uitvoeringen verder aan te kleden met Sport, Comfort, Style en Business paketten.
Motoren
Het al veelgeprezen onderstel van de Focus werd slechts in detail gewijzigd. Wel werd er veel aandacht aan besteed om het geluidsniveau in het interieur te verlagen. Vooral de dieselmodellen zijn voortaan een stuk stiller. Het motorengamma bestaat uit de 1.4 (80 pk), 1.6 (100 pk en 115 pk), 1.8 (125 pk), 2.0 (145 pk) en uiteraard met de 225 pk sterke vijfcilinder in de Focus ST. Het dieselgamma bestaat uit de 1.6 TDCi (90 en 109 pk), de 1.8 TDCi (115 pk) en de 2.0 TDCi (110 pk en 136 pk). Een primeur is de PowerShift-transmissie die leverbaar is op de 110 en 136 pk sterke 2.0 TDCi. Deze transmissie beschikt over zes versnellingen en een dubbele koppeling. Feitelijk is het een automaat die we kunnen vergelijken met de DSG-bak van Volkswagen.
Begin 2008 leverbaar
De vernieuwde Ford Focus 3- & 5-deurs en Wagon staat vanaf januari 2007 bij de Ford-dealers. De Focus ST, Sedan en Coupé-Cabriolet volgen later in 2008.