Met zijn heldhaftige uiterlijk, krachtige vijfcilinder turbomotor en fantastische prestaties weet de Ford Focus RS de gemoederen bezig te houden. Liefhebbers zijn al tijden geleden begonnen met sparen en hebben dan ook reikhalzend uitgekeken naar dit moment: de prijs. Ford Nederland heeft inmiddels bepaald dat de Focus RS exact € 50.000,- moet kosten.
305 pk en 440 Nm Voor dat geld beschikt u standaard over zijn krachtige voorkomen, een 305 pk en 440 Nm sterke vijfcilinder turbomotor, een 0-100 km/h sprint in 5,9 seconden en een 263 km/h metende topsnelheid. Daarmee is de Focus RS de snelste Ford die ooit de testbaan in het Belgische Lommel heeft mogen betreden. De verbruikscijfers vallen alleszins mee: 9,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 225 g/km.
Drie kleuren, één optiepakket Ford levert de Focus RS in slechts drie kleuren: Frozen White, Performance Blue (meerprijs € 600,-) en Ultimate Green (meerprijs € 1.200,-). De standaarduitrusting bestaat uit onder meer automatische airconditioning, Bi-xenon verlichting, Recaro kuipstoelen voorin, een Recaro achterbank, een Sony audiosysteem met CD-speler en 6 premium speakers, Privacy Glass en een uitgebreid instrumentenpaneel met meters voor de oliedruk, turbodruk en de olietemperatuur. Voor de Focus RS is één optiepakket leverbaar. Het RS-pack kost € 2.000,- en bestaat uit een DVD navigatiesysteem met 7 inch touchscreen, Bluetooth telefoonverbinding, Voice Control bediening voor de audio, klimaatregeling, navigatie en telefoon, achteruitrijcamera, USB-aansluiting, Parkeersensoren achter en een bandenspanningcontrolesysteem. Exclusief is de Focus RS nu al. Dit jaar komen er namelijk maar 50 exemplaren van naar ons land.
Eind deze week gaan wij de allereerste kilometers maken met de Focus RS. Volgende week kunnen wij u eindelijk antwoord geven op de vraag hoe deze geweldenaar rijdt.