De ST volgt natuurlijk het pad dat Ford al volgde met de Focus, met verkleinde lichtblokken voor- en achteraan en een groter radiatorrooster. Dat laatste is èèn van de kenmerken van de nieuwe Fords, maar is voor de ST uitgewerkt in honingraatstructuur. Zoals in de gewone Focus is ook in de ST de middenconsole herwerkt en vereenvoudigd: minder toetsen en een aanraakscherm in de plaats.
185 pk
Nee, het vermogen van de ST gaat niet naar beneden. Het 2.0 turbobenzine blok behoudt zijn 250 pk en haalt dus 100 in 6,5 seconden en een indrukwekkende topsnelheid: 248 km/u. Maar 185 pk, dat is het vermogen van de nieuwe ST-mogelijkheid: met diesel. Ook hier gaat het om een 2.0 turbodiesel, die naast 185 pk ook 400 Nm oppompt tussen 2.000 en 2.750 opm. Hij is wel iets minder snel: naar 100 in 8,1 seconden. Daarentegen is hij in de officiële verbruikscyclus al tevreden met 4,4 l/100 km, tegenover 6,8 voor de ST op benzine.
Meer dynamiek
Of het nu op benzine of met diesel is, als hatchback of als break, alle ST’s krijgen een manuele zesbak en start-stop. Het onderstel ontving nieuwe veren en een gewijzigde afstelling voor de dempers. Dat zou de rijdynamiek nog moeten verbeteren. Het stuurgevoel moet nog beter door wijzigingen aan de stuurinrichting zelf. Ook ESP, motorsturing en torque vectoring control zijn veranderd. Dat laatste verdeelt het koppel tussen de voorwielen.
De nieuwe ST is te zien in Parijs in september. Nog voor het einde van het jaar wil Ford hem in de showrooms, maar de prijs is momenteel nog onbekend.