Ford zal in de ECOnetic modellen de common-rail dieselmotoren combineren met andere technieken om zo de CO2 uitstoot te verminderen. De naam ECOnetic komt voort uit het de naam van Ford's nieuwe designtaal; Kinetic Design. Het eerste wapenfeit van de nieuwe serie is deze Ford Focus ECOnetic.
Focus ECOnetic
De Focus ECOnetic is uitgerust met de 1.6 liter dieselmotor die in samenwerking met Peugeot is gemaakt. De motor is standaard uitgerust met een dieselpartikelfilter en verbruikt 4,3 liter per 100 km. De uitstoot bedraagt 115 g/km. Bij de gewone versie is dat 120 g/km. Deze besparing komt door het verminderen van de rijweerstand en het verbeteren van de aerodynamica. Door de auto te verlagen en er een aerodynamische kit en 195/65R15-banden op te monteren, werd er een cw-waarde van 0,31 bereikt.
Meer Flexifuel modellen
Ford biedt de klant met deze serie auto's een duidelijk keuze voor een milieuvriendelijke auto. Welke auto's er allemaal met een ECOnetic logo uitgerust gaan worden is nog niet bekend. De Focus ECOnetic zal vanaf begin volgend jaar in ieder geval leverbaar zijn. Naast deze ECOnetic versie levert Ford ook al auto's met Flexifuel. Dit zijn auto's die op bio-ethanol E85 (een mengsel van 85% bio-ethanol en 15% benzine), benzine of op elk mogelijk mengsel van beide brandstoffen kan rijden. Op dit moment levert Ford alleen nog de Focus en de C-Max als Flexifuel, maar binnenkort komen daar ook de Mondeo, Galaxy en S-Max bij.