Met de Ford Kuga wil Ford zichzelf onderscheiden in dit uiterste competitieve segment. Ford heeft er bij de ontwikelling van de SUV naar gestreefd om de beste rij-eigenschappen in zijn klasse te bewerkstelligen, een dynamisch ontwerp neer te zetten en de auto te voorzien van moderne features. Om de SUV wat hoger te positioneren is de Kuga slechts leverbaar in één zeer complete uitvoering.
Zeer complete uitrusting
De standaarduitrusting bestaat onder meer uit gedeeltelijk lederen bekleding, een lederen stuur, Ford Power startknop, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare (blauw getinte) portierramen rondom en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Maar ook links en rechts gescheiden climate control, een boordcomputer, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, automatisch inschakelende dimlichten en cruise control maken deel uit van de standaarduitrusting. Op veiligheidsgebied vinden we airbags voor bestuurder en passagiers, gordijnairbags, zij-airbags en elektronische systemen als ESP, ABS met EBD en Trailer Stability Assist (in combinatie met een optionele trekhaak standaard).
Opties
Wie de Kuga verder naar wens wil aankleden kan kiezen voor zaken als 19" lichtmetalen velgen, een panoramadak, elektrisch verstelbare pedalen, hoogwaardige navigatiesystemen en digitale audiosystemen. Voor de Kuga zijn bovendien twee uitgebreide optiepakketten leverbaar. Het Business Pack bestaat uit een DVD navigatie met 7" touchscreen, een achteruitrijcamera, stoelverwarming, Bluetooth, voice control en stoelverwarming en kost (slechts) € 2.250,-. Het X-Pack heeft ook een prijskaartje van € 2.250,- en bestaat uit een warmtewerende, verwarmbare voorruit, een panoramadak, een zesvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, stoelverwarming op de voorstoelen, 18" lichtmetalen velgen en volledig lederen bekleding.
TDCi-dieselmotor
Het motorengamma bestaat (voorlopig) enkel uit de 2.0 TDCi-dieselmotor. De motor ontwikkelt een vermogen van 136 pk en een koppel van 320 Nm. Het gemiddelde verbruik van de krachtbron ligt op 6,4 l/100 km. Ford koppelt de motor in alle gevallen aan een handgeschakelde zesbak die zijn vermogen op alle vier de wielen overbrengt. Eind 2008 wordt de Kuga echter ook leverbaar met een benzinemotor. Daarvan zijn de gegevens op dit moment nog niet bekend.
Prijsstelling t.o.v. concurrentie
Vanaf juni staat de Ford Kuga bij de dealers. De prijs is vastgesteld op € 39.900,-. De Volkswagen Tiguan is er echter al vanaf € 31.090,- (1.4 TSI) en de Opel Antara (2.4 16V) vanaf € 32.250,-. Worden beide concurrenten voorzien van de goedkoopste diesel dan moet er € 37.590,- en € 39.575,- voor respectievelijk de Tiguan en de Antara worden betaalt. Ook die prijzen liggen lager dan bij de Kuga, maar Ford heeft wel voor een zeer rijke uitrusting gekozen. Veel van de gemonteerde features zijn bij de concurrentie optioneel en moeten daarmee duur betaald worden. Ford heeft daarmee qua prijs en uitrusting een zeer concurrerend model in de markt gezet. Wie echter voor een goedkoper instapmodel gaat kan (voorlopig) niet bij Ford terecht.