De eerste van de klas is hij niet geworden, maar uiteindelijk kon de Ford Kuga sinds zijn lancering in 2008 beste goede resultaten voorleggen.
En eigenlijk hadden we ons dus nu tevreden kunnen stellen met een facelift”, zegt Gunnar Herrmann, verantwoordelijke voor het C-segment bij Ford. Alleen heeft Ford CEO Alan Mulally sindsdien de strategie ‘one Ford’ bedacht.
Voor VS en Europa
One Ford betekent dat de nieuwe Kuga zijn platform deelt met de Escape, zijn Amerikaanse neefje. Het gaat om een nieuw platform, dat Ford toelaat het oude platform te vervangen dat ook dienst deed voor Mazda en Ford. De Escape debuteerde net op de autoshow van Los Angeles, de Kuga mogen we eind volgend jaar verwachten. De commerciële start is voor begin 2013 gepland.
3 ton slepen
De nieuwe Kuga groeit naar 4,50 meter, wat hem meer kofferruimte geeft. Dat was met 410 liter maar gemiddeld. De passagiers op de achterbank krijgen ook wat meer beenruimte ter beschikking. In optie krijgt de Kuga een nieuwe, automatisch openende kofferklep, waarbij het volstaat om je voet langs de sensor onder de bumper te bewegen. Hij zal ook meer dan 3 ton kunnen slepen.
De basismotor in Europa wordt de 1.6 TDCi met 115 pk. De 2.0 TDCi zal beschikbaar zijn met 143 pk en met 163 pk. Wie benzine wil, kan kiezen uit een 1.6 met ofwel 150 pk ofwel 182 pk. De kostprijs staat nog niet vast, maar moet hoe dan ook onder 30.000 euro blijven. (mg/sp-x)