De vernieuwde Ranger profiteert van een facelift die zowel het interieur als het exterieur op tal van plaatsen een modernere look heeft gegeven. Ford noemt het zelf een ´frisse nieuwe look´. En daar stemmen wij graag mee in. De Ranger is na de facelift vooral aan de voorzijde lekker modern geworden zonder dat zijn sportieve en ruige karakter verloren is gegaan. Het meest in het oog springend is het compleet nieuwe front. De koplampunits, grille en voorbumpers zijn geen van allen bij het oude gelaten. Binnenin zien we verbeterde materialen en fris nieuw kleurgebruik.
Drie varianten De Ranger is leverbaar in een drietal carrosserievarianten. De Single Cab, RAP Cab (Rear Acces Panel) en de Double Cab. Bij de Single Cab is plaats voor twee personen, de RAP Cab beschikt over twee kleine extra deurtjes waardoor je ook op de ´achterbank´ kunt zitten en bij de Double Cab zijn vier volwaardige portieren gemonteerd en is er een normale achterbank geplaatst. Hoe meer ruimte er aan boord is, hoe minder ruimte in de laadbak. De Double Cab beschikt dan ook over een laadbak van 1530 x 1456 mm terwijl de Single Cab plaats biedt ter grootte van maar liefst 2280 mm x 1456 mm. Daar tussenin zit de RAP Cab met 1753 x 1456 mm.
Twee motoren Ford levert de Ranger met een tweetal versies van de Duratorq TDCi-dieselmotor. De eerste is de bekende 2.5 liter met een vermogen van 143 pk en een koppel van 330 Nm. De dieselmotor verbruikt 8,3 l/100 km in 4x2-uitvoering en 8,9 l/100 km in 4x4-uitvoering. De tweede motorisering is de 156 pk en 380 Nm sterke 3.0 liter. Het verbruik van deze motor is niet bekend. Ford levert beide diesels standaard met een handgeschakelde vijfbak en optioneel met een vijftraps automaat.