Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Ford Shelby Mustang GT500 – Aftrappen met de Shelby GT500

Ford trapt het nieuwe jaar af met de Shelby Mustang GT500. Het model is op tal van punten vernieuwd en levert voortaan 540 pk. Daarmee is de GT500 de krachtigste Shelby Mustang ooit gebouwd.

Voor het verbeteren van de Shelby GT500 ging Ford om tafel zitten met haar twee huistuners. Zowel Ford's eigen afdeling Special Vehicle Team (SVT) als het team van Caroll Shelby brainstormden over het resultaat. En dat mag er wezen.

'Flush' hood Het exterieur van de GT500 werd op verschillende punten aangepast om de aerodynamica en neerwaartse krachten te vergroten. Zo werd de carrosserie aan weerszijden uitgeklopt en is het front nog meer - lees agressiever - aanwezig. Grotendeels verantwoordelijk hiervoor is de luchtinlaat op de opbollende 'flush´ hood. Deze zit er overigens niet voor niets. Het zorgt er namelijk voor dat het motorblok eronder beter kan ademen. Aan de achterkant heeft de GT500 ook de nodige (kleine) modificaties meegekregen waarbij de subtiele achterspoiler het meest in het oog springt. Indien gewenst wordt de Coupé of Convertible voorzien van racing striping, die ook zo kenmerkend waren op diverse performance Ford's van weleer.

Krachtigste ooit SVT en Shelby zouden zichzelf niet zijn als ze de GT500 niet nog een tikkeltje krachtiger zouden maken. Dat hebben ze dan ook gedaan en daarmee levert Ford meteen de krachtigste Shelby Mustang ooit af. Het 5.4 liter metende V8-compressorblok spuwt er voortaan een heerlijke 540 pk uit. Al deze krachten worden overgebracht op de 19 inch metende achterwielen (18 inch voor Convertible) via een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Om het gemiddelde brandstofverbruik binnen de perken te houden zijn de laatste twee verzetten aangepast. De overbrengingsverhoudingen van de eerste vier versnellingen zijn gelijk gebleven en hebben als doel de auto zo snel mogelijk van z'n plek te laten komen.

Sound in balans Het interieur is volgens Ford geheel opnieuw ontworpen. Er is meer aandacht besteed aan de afwerking waarbij mooie materialen als leer/alcantara aluminium- en chroomaccenten de boventoon voeren. Om de inzittenden te laten weten dat ze in een echte Shelby zitten heeft Ford het binnenwerk voorzien van diverse Shelby logo's met de bekende cobra. Niet zichtbaar, maar wel hoorbaar, is dat de V8-motorsound minder doordringt in het interieur. Een speciaal team, genaamd Noise, Vibration en Harshness (NVH), heeft gepoogd het geluid van de machtige achtcilinder beter in balans te brengen. Hoezo in balans? Een prachtig brullende V8 als in de GT500 wil je als inzittenden toch te allen tijde in volle glorie horen? Ford denkt daar toch iets anders over. Zij melden dat liefhebbers nog steeds voldoende aan hun trekken komen, maar de Shelby sound overstemt het interieur minder dan voorheen.

Betere handling Naast de bovenstaande aanpassingen, heeft Ford ook het rijwerk verder verfijnd. Een verbeterd chassis en een geoptimaliseerde ophanging zorgen voor een betere handelbaarheid van de GT500. Remmen, accelereren en sturen gaat net even wat scherper. Bovendien zijn de Goodyear F1 Supercar banden ook verbeterd en dat is fijn om te weten wanneer je over 540 pk beschikt. Ook fijn om te weten is dat het stabiliteitsprogramma AdvanceTrac in diverse standen inschakelbaar is. Wanneer 'On' oplicht in het instrumentarium probeert het systeem de auto alsnog in goede banen te leiden wanneer het mis dreigt te gaan. Wie de 'Sport' modus inschakelt heeft iets meer vrijheid oftewel speelruimte. Het systeem kan ook volledig uitgeschakeld worden. Dan is het geheel overgelevert aan de vaardigheden van de bestuurder. Lente Ford zal de Shelby Mustang GT500 officieel onthullen tijdens de aankomende NAIAS in Detroit. Enkele maanden later volgt zijn showroomdebuut. De GT500 is zowel als Coupé en als Convertible leverbaar. Prijzen volgen later.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer