De nieuwe Civic, voorgesteld in Frankfurt, moet nog meer dynamiek brengen, zowel in het design als op de weg. Hij is 2 cm lager en 1 cm breder geworden.
In zijn geheel lijkt hij harmonieuzer dan het vorige model. De algemene indruk is er één van meer vloeiende lijnen, al zijn sommige details zoals de in de flanken over lopende achterlichtblokken net scherper gelijnd. Honda geeft als inspiratie voor zijn design het vliegtuigwezen op, meer bepaald punt waar de body van het vliegtuig overloopt in de vleugel. Wat het toppunt van aerodynamica moet zijn.
Klassieker... of niet?
Het interieur is een beetje een twijfelgeval. De drie tellers geven aan dat Honda voor een meer klassieke richting heeft gekozen. Terzelfder tijd straalt het interieur nog een hi-tech sfeertje uit. Ook hier komt de inspiratie uit de luchtvaart, maar dan meer uit Star Wars dan uit de Boeing 747. Wat er ook van zij, Honda behoudt het speciale gevoel dat je had wanneer je in de Civic stapte, en daar kunnen we alleen maar blij om zijn.
Motoren
Bij zijn debuut in 2012 biedt Honda 3 motorkeuzes aan. Bij de benzines zijn er een 1.4 (100 pk) en een 1.8 (140 pk). Als diesel is er de 2.2 met 150 pk. Alle motoren krijgen een start/stop-systeem aangemeten. Hierdoor daalt het gemiddeld verbruik van de diesel naar 3,8 l/100 km (CO2: 110 gr/km). Later volgt nog een 1.6 diesel. Van een hybride Civic is vooralsnog geen sprake. (lz)
Klik hier voor alle nieuws over het merk Honda
Klik hier en zoek uw occasie Honda Civic tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Honda Civic, en een selectie van tweedehandse