Wanneer de Renault Mégane, de VW Golf en de Peugeot 308 allemaal recht hebben op hun breakvariant, dan moet het toch zijn dat die nodig is? In de vorige generatie van de Civic liet Honda de kelk aan zich voorbijgaan, maar intussen is duidelijk dat dit niet de beste beslissing was.
We krijgen nu dus een 24 centimeter langere Civic Tourer, die eindigt op 4,52 meter. In de hoogte en breedte (1,44 meter en 1,77 meter) wijzigt er niets. De Tourer overtuigt met zijn sportieve uiterlijk. Al zou je het niet denken, toch beschikt hij achteraan over grotere ruiten, wat doet vermoeden dat er meer plaats is op de achterbank.
Groter dan Accord
Honda heeft de koffer ingenieus uitgewerkt. Zo steekt onder de koffervloer nog 120 liter aan bagageruimte, wat al een flink verborgen volume is. In totaal rekent Honda een koffer van 624 tot maximaal 1.668 liter uit, wat de Civic Tourer praktischer maakt dan de 4,75 meter lange Accord Tourer. Bovendien blijft de laaddrempel laag.
Betere kwaliteit
Hoewel Honda moest teruggrijpen op de standaardafwerking van de Civic, ligt de afwerkingskwaliteit in de Tourer toch een stuk hoger. Zo is het tapijt in de koffer een aangenaam aanvoelende luxe. Aluminium toetsen in de cockpit geven een hoogwaardige indruk.
Regelbare demping
De Tourer krijgt voor het eerst de regelbare demping op de achteras, ADS. Die verbetert niet alleen de dynamiek, maar ook het comfort. Hij past zich bovendien aan het gewicht van de lading in een aanhanger aan. Qua motoren is er keuze uit de bekende 1.8 benzine (142 pk) of de 1.6 diesel (120 pk). De diesel zou iets meer dan 4 l/100 km verbruiken. De meerprijs zou 1.000 euro bedragen. Dat zou de prijs van een basisdiesel op 24.100 euro brengen.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Honda
Klik hier en zoek uw occasie Honda Civic tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Honda Civic, en een selectie van tweedehandse