Honda is al jaren zeer vooruitlopend op het gebied van waterstof. Tegelijkertijd met BMW (HydroGen7) zullen de Japanners volgend jaar hun eerste waterstofauto in productie nemen. De auto is gebaseerd op de FCX die Honda al een aantal jaren op diverse tentoonstellingen heeft gepresenteerd, uitgebreid is getest en bovendien steeds verder doorontwikkeld. De Honda FCX Clarity zal in een gelimiteerde oplage beschikbaar komen voor klanten in Californië. Die betalen $ 600,- per maand (lease) en hebben dan verder geen kosten aan de auto. Bovendien laat Honda weten dat dit model niet zomaar een test is. De FCX laat zien hoe Honda´s in de nabije toekomst vorm zullen krijgen.
Brandstofcel
Net als bij elke andere waterstofauto wordt de FCX Clarity aangedreven door een elektromotor. Deze motor wordt gevoed vanuit het accupakket en vanuit de brandstofcel. Die laatste weet met behulp van waterstof elektriciteit te produceren. Wordt er teveel energie geproduceerd dan slaat de FCX dit op in de accu´s. Dat geldt ook voor de energie die vrijkomt wanneer er wordt geremd. Als de accu´s dan volledig vol zijn kan er ook worden gereden op enkel de accu´s zonder dat de brandstofcel hiervoor waterstof hoeft te gebruiken. Grootste voordeel is dat er enkel water uit de uitlaat komt.
Doorontwikkeld model
Doordat Honda zich al jaren heeft toegelegd op de ontwikkeling van de brandstofcel is de FCX Clarity een volwassen model. Hij behaalt een actieradius van 430 km, een topsnelheid van 160 km/h en start ook bij temperaturen verder onder het vriespunt. Dat zijn zaken die de afgelopen jaren de grootste drempel vormden voor het in productie nemen van dit soort auto´s. De auto-industrie begint zichzelf klaar te stomen voor de waterstofauto´s, nu de infrastructuur nog. Er zullen immers veel tankstations beschikbaar moeten komen om waterstof op grote schaal te kunnen invoeren.