Nu, in alle eerlijkheid zijn het waarschijnlijk de Duitsers die geen schrik hoeven te hebben van de Hyundai Genesis. Het is weinig waarschijnlijk dat het Zuid-Koreaanse merk op de radar komt van de klanten van de Mercedes E-klasse, de Audi A6 en de BMW 5-serie. Maar dat let de Genesis - bij ons vooral bekend in zijn coupévorm - om blakend van zelfvertrouwen en badend in luxe voor het voetlicht te treden.
CO2-sensor
Met vijf meter lengte komt de Genesis resoluut in het premium-segment plaatsvatten. Een woord dat Hyundai overigens ‚sans gêne’ in zijn communicatie opneemt. Het merk heeft sinds enkele jaren op het vlak van bouw- en afwerkingskwaliteit een indrukwekkend parcours afgelegd, en we kunnen alleen maar denken dat het voor de Genesis nog een versnelling hoger heeft gevonden.
Aan snufjes geen gebrek. De Genesis komt met intelligente cruise control, rijvakwaarschuwing, automatische noodremhulp, en als eerste auto ter wereld krijgt hij een CO2-sensor aan boord die de kwaliteit van de lucht bewaakt en zo vermijdt dat de bestuurder door mindere lucht in slaap zou vallen. Een snufje dat vooral op de Chinese markt wel eens zijn nut zou kunnen bewijzen.
Alleen benzine
Jammer voor Europa, maar Hyundai plant slechts één motor: een 3.8 V6 benzine met 315 pk. Die komt met achttrapsautomaat en vierwielaandrijving. Verbruik en uitstoot krijgen we nog niet mee, evenmin weten we de prijs. Al zal die wel het voornaamste verkoopsargument worden.
Goed, op het eerste gezicht moet de Duitse vloot nog niet voor zijn voortbestaan vrezen. Maar het belooft wel schrikken te wezen wanneer op de Autobahn plots een Hyundai Genesis met 240 km/u in de spiegel opduikt.