De i30 droeg dan wel als eerste de ‘i’ als modelbenaming, maar de Golf-concurrent van Hyundai leed toch wat onder zijn vormloos design. De Kia C’eed, met wie de i30 zijn onderstel deelt, oogde een stuk strakker en knapper.
350.000 stuks
Het is kritiek die bij Hyundai terdege is doorgedrongen, want de nieuwe generatie i30 bespeelt een heel ander register. Overigens heeft dat uiterlijk de verkoopsresultaten van de vorige i30 niet gehinderd. Hyundai wist er in Europa zo’n 350.000 aan de man te brengen.
De i30 is overigens een volledig Europees product: het ontwerp en de ontwikkeling vindt plaats in Rüsselsheim (Duitsland), terwijl hij van de band rolt in Tsjechië. Geen wonder dat de nieuwe i30 de Europese smaak zo goed bespeelt. Met zijn brede schouders, zijn naar achter op lopende gordellijn en het opvallende radiatorrooster volgt hij de Europese voorbeelden.
Grotere koffer
De nieuwe i30 ziet er heel wat sportiever uit, en aan de binnenkant heeft Hyundai de interieurkwaliteit een hele upgrade gegeven. De nieuwkomer belooft bovendien meer binnenruimte. Met een koffer van 378 liter – met de achterbank recht – is de ruimte met 10% toegenomen ten opzichte van de vorige generatie, hij is nu ook ruimer dan de VW Golf.
Minder dan 100 gram CO2
Hyundai biedt de i30 in eerste instantie aan met een klassiek motorenpallet, met vermogens tussen 90 pk en 135 pk. De 1.6 turbodiesel met 128 pk belooft een populaire keuze te worden, te meer omdat hij als ecoversie een CO2-uitstoot van minder dan 100 gr/km belooft te hebben. Daarnaast staat nog een 1.4 turbodiesel gepland. (mg/SP-X)
Klik hier voor alle nieuws over het merk Hyundai
Klik hier en zoek uw occasie Hyundai i30 tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Hyundai i30, en een selectie van tweedehandse