De externe uiterlijke wijzigingen van de vernieuwde Santa Fe hebben voornamelijk betrekking op het bumperwerk vóór en achter, de grille, de achterlichtunits en de spiegelkappen (voortaan inclusief richtingaanwijzers). De blauwdrukken van de 17 inch wielen hebben langer op de tekentafel en zijn volledig nieuw van design. Bovendien sieren bij de vernieuwde Santa Fe voortaan chromen hendels de flanken.
Interieuraanpassingen Het binnenwerk ademt een hogere kwaliteit uit dankzij verbeterde materialen, een licht getoucheerde middenconsole, een met leer bekleed stuurwiel, een breder pallet aan verkrijgbare bekledingstoffen en een rijkere (standaard)uitrusting. Hiertoe behoren onder meer smart-key toegang, een start/stop-knop of het optionele parkeersysteem met achteruitrijcamera en een display in de binnenspiegel. Actieve hoofdsteunen zijn er voor de extra veiligheid.
Nieuwe 6-bak en diesels Een fris uiterlijk is natuurlijk van belang voor een verder succes, maar nog belangrijker zijn moderne technieken onder het koetswerk. En die bevat de nieuwe Hyundai Santa Fe in de vorm van een fonkelnieuwe automatische 6-bak en twee nieuwe R-diesels. Beide onderdelen worden standaard aan elkaar gekoppeld en zijn in samenwerking met Kia ontworpen. Indien besteld zijn de combinaties ook terug te vinden in de nieuwe Sorento. De eerdergenoemde diesels hebben een inhoud van 2.0 of 2.2 liter en leveren respectievelijk 184 pk/392 en 200 pk/436 Nm aan vermogen.
Hybide op komst Naar aanleiding van een presentatie in 2008 is de kans groot dat op termijn we ook een Sante Fe Hybrid kunnen verwachten. Die zou worden aangedreven door een 2.4 liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor. Destijds werd al meegedeeld dat deze gecombineerde krachtbron zo´n 4,0 l/100 km aan brandstofbesparing moet kunnen opleveren. In vergelijking met de zescilinder welteverstaan. Qua vermogen zijn de krachtbronnen gelijkwaardig aan elkaar, beloofde Hyundai.
December 2009 De nieuwe Hyundai Santa Fe is inmiddels gepresenteerd op de thuismarkt en zal daar waarschijnlijk in augustus vermarkt gaan worden. Europa moet op z´n vroegst nog wachten tot begin volgend jaar, nadat de auto vermoedelijk tijdens de IAA in Frankfurt zijn officiële debuut aan deze kant van de oceaan heeft meegemaakt.