Musée Rodin in Parijs, Lana Del Ray op de motorkap, een promofilm van Ridley Scott is in de maak. Jaguar heeft het in deze crisistijden breed laten hangen om wat extra show rond zijn F-TYPE te verkopen.
Alsof de tweezitter dat nodig heeft. Hij ziet er ronduit fantastisch uit. Een auto die nog echt doet dromen, zeker met zijn opmerkelijk ver uit stekende uitlaten achteraan, nog zo’n knipoog naar de E-Type. Naar Britse sportwagentraditie is dit een tweezits cabrio met een stoffen dak. De coupéversie volgt nog.
300 km/u
De F-TYPE neemt onder de XK plaats in het gamma, en komt met een meer aanvaardbare instapmotor om klanten weg te lokken bij onder meer de Porsche Boxster en de BMW Z4. De 3.0 V6 stamt af van de 5.0 V8, en is beschikbaar met zowel 340 pk als 380 pk (F-TYPE S). Een V8 is er ook, die liefst 495 pk produceert. Waar de 340 pk met 5,3 sec naar 100 km/u al best snel is, wordt het helemaal te gek in de V8. Die doet dezelfde sprint in 4,3 seconden, en is ‘begrensd’ op 300 km/u. Ook de basis V6 haalt 260 km/u en veegt daarmee zijn flegmatieke botten aan het Duitse ‘gentlemen’s agreement’ om de top bij 250 km/u te beperken. De kleine V6 heeft een CO2-uitstoot van 209 gr/km, de V8 brengt met zijn 259 gr/km minder goed nieuws voor de ijsbeer.
In Engeland worden de eerste exemplaren midden volgend jaar geleverd. Wanneer hij bij ons landt, is nog niet bekend. Het basismodel kost in het Verenigd Koninkrijk omgerekend 73.594 euro, de V8 net iets meer dan 100.000 euro.