Kharma is bekend om haar hoogwaardige audioapparatuur. Het hifi-merk wordt door veel gerenommeerde audiomagazines geprezen om haar uitmuntende geluidskwaliteit in combinatie met een zeer bijzondere vormgeving. Kharma noemt haar nieuwe productlijn voor de automotive branche Kharma Mobile System Integration.
Coöperatie De laatste jaren is onder consumenten een toenemende vraag naar hoogwaardige, luxe en dure producten. Vormgeving speelt daarbij een grote rol. Want steeds vaker kiest de eindgebruiker voor een product waarbij design en kwaliteit in harmonie zijn. Daarom heeft Spyker Cars Kharma International gevraagd een nieuw high-end caraudiosysteem te ontwikkelen voor de Spyker C8 Aileron. Ook toekomstige sportwagens van het merk uit Zeewolde zullen worden voorzien van de producten van Kharma. Aan Kharma dus de complexe opdracht om haar designfilosofie en kwaliteitsgarantie te handhaven in een sportwagen.
Grondslag Begonnen op een zolderkamertje met het slopen van oude radio's richtte Charles van Oosterum in 1982 OLS op. Hij was toentertijd eigenlijk al circa 10 jaar bezig met het vervaardigen van allerlei luidsprekers. OLS staat voor Oosterum Luidspreker Systemen en is vanaf 1995 verantwoordelijk voor het vervaardigen, ontwerpen en distribueren van haar high-end audiomerk Kharma. Van Oosterum's eerste opdracht bestond uit het ontwikkelen en ontwerpen van de krachtigste en meest exclusieve high-end luidspreker ooit. Een vermogende veeleisende klant betaalde er een slordige € 2,5 miljoen voor. De sound die de high-end speaker voortbracht had zo'n uitmuntende kwaliteit, dat de naam Charles van Oosterum in één klap was gevestigd. Door de geworven bekendheid en een toenemende vraag breidde OLS vanaf dat moment haar Kharma productlijnen in hoog tempo uit met series als Matrix, Ceramique en Exquisite. Kharma was ook het eerste luidsprekermerk in de wereld die de drievoudige diamond tweeter ontwikkelde. Hedendaags wordt de Kharma productlijn geëxporteerd in tien landen waaronder de Verenigde Staten, Australië, China, Engeland en Japan. Dealers in Nederland zijn schaars.
Mobile System Integration Om een zeer exclusieve autoluidspreker te vervaardigen die dezelfde kwaliteit voortbrengt als de kamerluidspreker, maakt Kharma gebruik van haar nieuwste amplifiertechnologie. Het belangrijkste doel van Charles van Oosterum was om het gewicht van zijn autoluidsprekers zo beperkt mogelijk te houden. Daarom koos Van Oosterum voor de technologie die hij ook gebruikt in de Kharma productlijn Matrix. De Matrix MP 150 amplifier kenmerkt zich door een uitstekende verhouding van gewicht, kwaliteit en uitgangsvermogen. Dit te samen met een minimale warmteproductie, zodat zware koelers niet nodig zijn. Dit zou immers het gewicht van de Spyker C8 Aileron doen toenemen en ten koste gaan van de prestaties van de auto. Een andere uitdaging voor OLS was dat de Kharma autoluidsprekers een akoestisch geluid moesten produceren, die de heftige achtergrondgeluiden van de 4.2 liter V8 achter de bestuurder kon opvangen. Hiervoor maakte men gebruik van een air-motion technologie die hoge frequenties fabriceert. Deze air-motion technologie kan sterk verstoorde geluidsgolven 'straktrekken', tot wel vijf keer de capaciteit van een goede kwaliteit high-frequency tweeter. De autoluidsprekers ontvangen hun stroomtoevoer via Kharma's gerenommeerde audiobekabeling. De van zuiver zilver-goud legering gemaakte audiokabels hebben allen een cryogeen behandeling ondergaan. Deze technologie wordt ook de Formule 1 gebruikt om onderdelen van de motor tegen extreme hittewisselingen te bestendigen.
Resultaat Kharma introduceerde haar nieuw ontwikkelde luidsprekersysteem in de tevens nieuwe Spyker C8 Aileron. De luidsprekers creëren een ruimtelijke geluidservaring zoals men dit eerder in een grote SUV zou tegenkomen, ondanks het relatief kleine interieur van de C8 Aileron. Het hoog akoestische gehalte van de speakers in samenhang met precieze weergave van de geluidsbron, zorgen voor prachtige klanken en een geweldige muziekbelevenis. En dat alles gegoten in een vormgeving die geheel opgaat in het interieur van de Spyker C8 Airelon. Het resultaat mag er zijn.