Het sportieve exterieur, de 290 pk sterke turbomotor en de vele carbon elementen maken de Kia Koup tot een moderne en sportieve auto. Kia steekt het niet onder stoelen of banken; de Koreanen willen een sportievere uitstraling doorvoeren. De afgelopen jaren presenteerde Kia tal van sportief georiënteerde conceptcars. Met de in Genève onthulde Soul en de sinds vorig jaar leverbare pro_Cee´d wordt het bovendien allemaal een stuk concreter. Op de New York Auto Show onthulde Kia deze Koup designstudie. Tom Kearns, hoofdontwerper van Kia Motors Amerika laat weten dat de Koup de toekomst van het merk vertegenwoordigt. Bovendien moet de Koup laten zien dat Kia zich meer op dynamiek toe gaat leggen en auto´s wil gaan bouwen die worden gekocht door liefhebbers.
Tweedeurs coupé met brutale look
De Koup is een tweedeurs coupé die zou kunnen gaan concurreren met bijvoorbeeld de Opel Astra TwinTop, de toekomstige Peugeot 308 CC en de Volkswagen Eos. De conceptcar is strak vormgegeven en heeft een brutale uitstraling. Het front wordt gekenmerkt door LED-koplampen die zijn afgewerkt met zwartchroom en carbon. Tussen de A- en C-stijl zien we een opvallende lijn lopen die doorloopt tot het kofferdeksel. Samen met de uitgeklopte wielkasten, de korte overhangen aan de voor- en achterzijde en de dikke dorpels geeft het de Koup een krachtig voorkomen. Carbon zien we terug op onder meer de voorspoiler, de achterbumper en de buitenspiegels.
High-tech interieur
Het interieur heeft eveneens een sportieve look gekregen. Het dashboard is naar de bestuurder toegedraaid en we zien ook hier veel carbon elementen. Het stuurwiel heeft een sportief design en daarachter gaan drie klokken schuil. Voor veel licht in het interieur heeft Kia de Koup uitgerust met een groot glazen dak bestaande uit twee panelen. Tussen de panelen is sfeerverlichting gemonteerd. Een geavanceerd audiosysteem met acht speakers, een uitgebreid navigatiesysteem en een Bluetooth-carkit zorgen voor de nodige moderne toevoegingen. Opvallend is dat de kleurstelling van de voorstoelen afwijkt van die van de achterstoelen. Een startknop maakt het plaatje compleet.
Turbomotor met 290 pk(!)
Kia claimt zeer sportieve prestaties dankzij de 2.0 liter turbomotor. De motor ontwikkelt een vermogen van 290 pk en een koppel van 392 Nm (tussen 2.000 en 4.000 tpm). Ondanks dat er geen verdere specificaties bekend zijn staat het buiten twijfel dat de Koup daarmee flitsende acceleraties weet neer te zetten. Het vermogen wordt overigens via een zestraps automaat met bediening op het stuurwiel overgebracht op de voorwielen. Het chassis van de Koup is uitgerust met schroefveren en stabilisatorstangen als onderdeel van de onafhankelijke voorwielophanging met MacPherson veerpoten. Achter is een onafhankelijke dual-link ophanging gemonteerd. Dat moet een dynamisch weggedrag realiseren.
Toekomstvisie
Ondanks dat de Kia Koup puur een designstudie is kunnen we zomaar elementen van het model terug gaan zien in toekomstige Kia´s. De fabrikant heeft zelf immers te kennen gegeven dat de Koup de toekomst van het merk vertegenwoordigt. Wie is dit wel een voorbode van een tweedeurs Kia coupé.