Op het Autosalon van Parijs is dit de auto die je eerst voorbijloopt, maar waarvoor je meteen op je stappen terugkeert. Hij heeft iets. Iets van een Audi, maar dat is niet zo moeilijk want huidig designchef Peter Schreyer heeft ook de oorspronkelijke Audi TT op zijn palmares.
Onrust
De mechanische basis deelt hij met de Hyundai Sonata. Binnenin verbaast hij met zijn ruimte, ook al is de wielbasis met 2,80 meter slechts iets beter dan gemiddeld. Nog meer verbaast deze Optima met zijn afwerkingskwaliteit. Audi hoeft er niet meteen wakker van te liggen, maar moesten we Saab of Volvo zijn, we zouden toch ongerust worden. Het is duidelijk dat Kia de juiste weg gevonden heeft.
1.7 diesel
Kia plaatst een gokje met het motorenpallet. Het Koreaanse merk biedt bij de lancering in 2011 slechts twee motoren aan, een benzine en een turbodiesel. De 2.0 benzine is goed voor 170 pk. Een 1.7 CRDi moet de eer hoog houden bij de turbodiesels. Op papier oogt hij alvast niet slecht: 136 pk en 330 Nm koppel. Het verbruik zou onder 5 liter liggen. Uitgerust met het start/stop systeem, zou de gemiddelde CO2-uitstoot slechts 113 gr/km bedragen.
Prijs
De juiste prijs is ons nog onbekend, maar in Duitsland gaat men uit van een wel zeer gunstige prijs van 22.000 a 23.000 euro. Reken daarbij een koffer van 500 liter en 7 jaar waarborg. Het is duidelijk, deze Kia beschikt over heel wat overtuigende troeven.