De Huracan heeft de ambitieuze taak om nog beter te doen dan de Gallardo, met 14.000 verkochte exemplaren in 10 jaar productie de best verkochte Lambo ooit. De nieuwe Huracan moet alvast dezelfde filosofie volgen van toegankelijke superprestaties en sportieve luxe.
V10 en 7-bak
De motor is een doorontwikkeling van de bekende 5.2 V10. Die haalt nu 610 pk en 560 Nm, waar Lambo voorheen stopte bij 570 pk en 540 Nm. De motor is Euro6-rijp en werd een liter zuiniger. Lamborghini rekent op gemiddeld 12,5 l/100 km. Hij haalt 100 in 3,2 seconden en een top van 325 km/u. Er steekt een nieuwe zeventraps dubbelekoppelingsbak achter, die zowel manueel als volautomatisch kan schakelen. Zoals het cijfer '4' al aangeeft, wordt hij op de vier wielen aangedreven.
Hoewel Lamborghini zich trots op de borst klopt om zijn eigen carbonproductie, kiest het merk hier toch voor een combinatie van carbon en aluminium. Wel kan het totaalgewicht nog met 80 kilogram naar beneden, voor een totaal van 1.422 kilogram.
Aventador
De Huracan neemt designelementen van de grote Aventador over. De neus ligt extreem laag en hij krijgt in zijn totaliteit veel meer een druppelvorm dan de hoekiger Gallardo. Achteraan steken vier uitlaten en smalle lichtblokken met led-technologie. Langs de binnenkant valt op dat een 12,3 inch groot kleurenscherm de functie van de klassieke tellers overneemt. Het heeft het voordeel dat de bestuurder zelf kan kiezen hoe hij zijn instrumentenpaneel wil ingedeeld zien. Nappaleder en alcantara zorgt voor een aangename bekleding. Maar natuurlijk zijn er nog veel individualiseringsmogelijkheden.
Prijzen maakt Lamborghini nog niet bekend, maar zullen vast in de buurt van 200.000 euro beginnen. Zoals de traditie het wil, verwijst de naam naar een vechtstier. In dit geval naar een onoverwinnelijke stier uit Alicante in 1879.