Lancia viert inmiddels de dertigste verjaardag van zijn Ypsilon. In tijden waar er nog geen sprake was van DS of andere modegrillen, was de Ypsilon de enige die een geloofwaardige impressie van een luxueus stadswagentje neerzette. Lancia kan nog steeds op die reputatie teren. In die zin is de Ypsilon nog de laatste trots van wat ooit de parel van de Italiaanse auto-industrie was.
Welke deuren?
De nieuwe Lancia Ypsilon blijft compact, 3,84 meter lang, 1,68 meter breed en 1,52 meter hoog. Hij behoudt zijn handige vijf deuren, al geeft hij de indruk een driedeurs te zijn. Het trucje met de weggewerkte handgrepen achteraan.
Silver, Platinum & Gold
Lancia gaat voor een eenvoudig uitrustingsprogramma: silver, platinum en gold. De 1.2 benzine is Euro6-rijp, en is met 69 pk (120 gram CO2) beschikbaar op alle niveaus. De 0.9 TwinAir (85 pk, 97 gram CO2) is er alleen met automaat in platinum en gold. Terwijl diezelfde versies ook een diesel krijgen, de 1.3 Mjet met 95 pk en 95 gram CO2. De TwinAir kan ook met aardgas en heeft dan 86 gr/km CO2. Hij is nu al te zien in de showrooms. De basisprijs is 12.990 euro.