Afgelopen zomer presenteerde Land Rover op de Londen Motor Show diverse prototypes die uitgerust waren met verschillende nieuwe technologieën die in de toekomst op alle modellen van het gamma geïntroduceerd zullen worden. Tijdens de Autosalon van Parijs kondigde Land Rover aan dat één van deze technologieën - het stop/start-systeem - geïntroduceerd zal worden op een Freelander 2 TD4_e modellen met manuele transmissie. Vanaf volgend jaar worden zijn ze standaard gemonteerd in deze modellen.
15 g/km minder CO2 Uitgerust met een nieuw geavanceerd stop/start-systeem, is de Freelander het eerste productiemodel van Land Rover waarin technologie is verwerkt van het 'e_TERRAIN TECHNOLOGIES'-programma. De Freelander 2 TD4_e stoot 8% minder CO2 uit (179 g/km) ten opzichte van de vorige generatie Freelander 2 diesel met handgeschakelde versnellingsbak (194 g/km). Een winst van 15 gram CO2 per gereden kilometer.
Verbruik ook omlaag Tijdens het verrichten van testwerk tussen het stadsverkeer hebben de ingenieurs van Land Rover brandstofbesparingen van bijna 20% gemeten. Gemiddeld gemeten is het brandstofverbruik tussen de twee generaties Freelander diesels gedaald van 7,5 liter per 100 km tot 6,8 l/100 km. Deze brandstofbesparing maakt - samen met de extra voordelen van de schakelindicator, de softwareontwikkelingen en de doeltreffendheid van lage weerstandbanden - deze Freelander 2 TD4_e tot het zuinigste productievoertuig dat Land Rover ooit heeft gebouwd. “Vanaf medio 2009 zal het stop/start-systeem standaard worden gemonteerd op alle Freelander 2 TD4-modellen met handgeschakelde versnellingsbak. Terwijl al deze aanpassingen geen gevolgen heeft voor de consumentenprijs. Deze zullen niet stijgen”, aldus Phil Popham, Managing Director van Land Rover.
Werking Het nieuwe stop/start-systeem van Land Rover verbetert de brandstofefficiëntie in stadsverkeer en bij herhaaldelijk stoppen en opnieuw vertrekken. Het systeem schakelt automatisch de motor uit en in wanneer het respectievelijk stilstaat of in beweging komt. Bij het stilstaan moet de versnellingspook in de neutrale stand zijn gezet en mag het koppelingspedaal niet ingetrapt zijn. Opnieuw starten gaat middels in het intrappen van het koppelingspedaal. Standaard staat het start/stop-systeem ingeschakeld wanneer de contactsleutel wordt omgedraaid. Indien gewenst is het overigens geheel uit te schakelen middels een knop op het dashboard.