Lexus presenteerde onlangs de nieuwe IS 250 Cabriolet. Daarmee heeft het luxe merk van Toyota eindelijk weer een betaalbare cabriolet in haar gamma. De Lexus SC 430 is met een vanafprijs van een kleine 80.740 euro toch aanzienlijk minder toereikend. Wanneer de IS 250 C aankomende zomer (2009) in de showrooms te vinden is beschikt de auto over een driedelige aluminium cabriokap welke in 21 seconden open en sluit. Lexus claimt daarmee de snelste coupé-cabriolet van de wereld te hebben.
Eigen ontwerp Het exterieur van de IS 250C borduurt voort op de lijnen van de IS sedan. Desondanks deelt de cabrioletvariant alleen de motorkap, koplampen, portiergrepen en buitenspiegels met zijn sedanbroer. Alle overige carrosseriepanelen zijn herontworpen. Zo zijn bijvoorbeeld de voorste en achterste overhang van de IS 250C respectievelijk 15 mm en 55 mm groter dan de sedan. Deze designconstructie resulteert in een grotere bagageruimte. De nieuwe Lexus IS 250 C moet genoeg ruimte voor een golftas bieden wanneer de hardtop is geopend en het bagage-afdekscherm is aangebracht. Andere verschillen ten opzichte van de sedan zijn onder andere nieuwe mistlampen, nieuwe achterlichtunits met LED-verlichting en een smalle spoiler op de kofferbak.
Interieur Het interieur van de IS 250C lijkt eveneens veel op dat van de sedan, maar is op tal van punten aangepast en verbeterd om het comfortniveau in een cabriolet te verhogen. Lexus heeft het ontwerp van de instrumentariumoverkapping gewijzigd om de zichtbaarheid van de instrumenten te verhogen wanneer er ´open´ wordt gereden. En natuurlijk is het klimaatregelsysteem speciaal aan het open rijden aangepast. Sommige 4-zits cabrio's bieden minder bewegingsvrijheid aan de achterste inzittenden vanwege de cabriodakconstructie in combinatie met een lagere daklijn. Lexus heeft dit opgelost door de twee achterste zitplaatsen 30 mm verder naar binnen te plaatsen. Dit resulteerde in meer hoofdruimte. De instap wordt vergemakkelijkt door extra openslaande portieren die 30 cm langer zijn dan die van de sedan.
2.5 liter V6 Bij de marktintroductie is de IS 250C slechts met één motor te bestellen. Andere motorvarianten zullen vermoedelijk in een later stadium volgen. Maar de eerst komende tijd moeten we het doen met een 2.5 liter V6-benzine. Deze levert 208 pk en is gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie. Helaas geeft Lexus geen (sprint)waarden op.
Mark Levinson soundsysteem Zoals het Lexus betaamd is er aan luxe geen gebrek. Het met twaalf speakers uitgeruste Mark Levinson® Premium Surround Sound-systeem is met equaliser-tuning uitgerust om de geluidskwaliteit te waarborgen. Ongeacht of het dak open of dicht is. Het systeem compenseert automatisch het verlies aan bastonen bij open rijden.
Torsiestijfheid Bij het ontwerpen van de carrosserie werd vooral aandacht besteed aan het zoveel mogelijk terugdringen van de windturbulentie wanneer de driedelige hardtop is weggeklapt. Bovendien is het koetswerk bij een auto zonder dak veel minder stijf dan bij een auto met vast dak. Door diverse aanpassingen aan de carrosseriestructuur en de wielophanging beschikt de IS 250C toch over een zo hoog mogelijke torsiestijfheid. Met de kap in gesloten toestand moet de IS 250C zelfs even stijf en stil zijn als de sedan.
Veiligheid Een score van vijf sterren in de EuroNCAP botsproeven wat betreft frontale botsingen, was een van de doelstellingen tijdens de ontwikkeling. Of de IS 250 C deze score gaat behalen moet nog blijken. Qua passieve veiligheid zit de cabriolet in ieder geval goed in de slappe was met elektronische systemen als het Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM). Dit stabiliteitssysteem is speciaal op cabrioletgebruik afgestemd, samen met het Vehicle Stability Control-systeem (VSC) dat moet zorgen voor een kortere remweg op gravelwegen. Het Pre-Crash Safety System (PCS) ondersteunt de werking van de veiligheidsgordels en de remassistent, terwijl grotere zijairbags het hoofd effectief beschermen bij een eventuele aanrijding van opzij.