Dat is natuurlijk ook al het geval met de CT, maar wat is die eigenlijk meer dan een Toyota Auris in pak en das? Met de NX is Lexus van een blanco blad vertrokken om een compacte SUV te ontwerpen die vooral in Europa moet aanslaan. Een goede keuze?
+50%
We zijn geneigd om ‚ja’ te zeggen, wanneer je kijkt naar het wereldwijde succes dat de Duitse concurrentie wereldwijd ervaart met gelijkaardige producten. Zelfs bij Infiniti hebben ze ons recent nog uitgelegd dat wie in China succesvol wil zijn, zich eerst moet bewijzen op de veeleisende Europese markt. De Lexus NX voelt dus wel wat druk op zijn schouders. Zijn doel op korte termijn is de verkoop van Lexus in Europa een flinke boost te geven. In 2015 wil Lexus 23.000 NX’en de Europese showrooms zien verlaten, om zo de verkoop van het merk van 42.000 stuks in 2013 naar 60.000 te duwen. Ambitieus plan.
Geen fotomodel
Toen we het de eerste keer over de NX hadden, spraken we nog over een compacte SUV. Maar eigenlijk mikt Lexus hoger. Met een hoogte van 4,63 meter, een breedte van 1,84 meter en een hoogte van 1,63 meter wil hij zich meten met de mid-size jongens zoals de Mercedes GLK, de Audi Q5 en de BMW X3. Dat vertaalt zich in flink wat ruimte, vooral op de achterbank, zelfs voor volwassenen van 1,80 meter. De koffer is 555 liter groot. Die grote afmetingen scheppen andere verwachtingen wanneer je de NX voor het eerst ziet. Als je het ons vraagt, zijn de officiële foto’s wat te veel ‚in your face’. Ze leggen te veel nadruk op het gezicht, waardoor dit te nadrukkelijk aanwezig is. Een indruk die verdwijnt wanneer je de Lexus NX voor het eerst in het echt ziet. En in het echt is hij een interessante designoefening. Elk detail doet de blik naar een volgend detail glijden. Je blik stopt steeds op een glad oppervlak en het geheel komt heel coherent over.
Afwerking
Volgens Lexus zal de F-Sport-versie zoals we ze hier zien slechts 20 procent van de NX-verkoop voor zijn rekening nemen. Deze variant krijgt standaard led-licht. Die led-technologie dient zowel voor de gewone dimlichten als voor de grootlichten. De dagrijlichten zijn in een apart led-rijtje gevormd onder de lichtblokken, en dubbelen als richtingaanwijzers. Maar ook hier: uitsluitend in de F-Sport-versie.
Het interieur geeft een nieuwe tendens prijs, die we niet van Lexus gewend zijn. Doorgaans ligt de nadruk op soberheid en efficiëntie. De vorm straalt wel nog steeds die visie uit. Maar hij beschikt nu over een touchpad die als bediening geldt voor het infotainmentsysteem. Hij lijkt ons bij een eerste kennismaking intuïtiever dan gelijkaardige systemen van de concurrentie.
Geen 2.0 Turbo
De Lexus NX zal zowel met vier- als voorwielaandrijving beschikbaar zijn. Lexus voorziet voor de Europese markt in drie motorkeuzes. Er is een 2.0 benzine basisversie, een 2.0 Turbo (238 pk, 350 Nm) en een hybride met 197 pk, gebaseerd op een 2.5 benzineblok, een elektrische motor en een CVT-overbrenging. De 2.0 gaat alleen naar Rusland, terwijl de 2.0 Turbo slechts in enkele Europese landen wordt aangeboden. Wij zijn daar niet bij omdat de invoerder onze fiscaliteit te bestraffend vindt voor deze motor. Jammer, maar het is moeilijk om Lexus ongelijk te geven. Maar het merk maakt ook duidelijk dat indien een klant echt een NX200t wil, hij die wel zal krijgen. De Lexus NX300h (5,2 l/100 km, 120 gr/km CO2) start in oktober volgend jaar. Hij zal 41.990 euro kosten.