Het minste wat we van de nieuwe stijl van Lexus kunnen zeggen, is dat hij inkt doet vloeien. Hij heeft zijn gebruikelijke anonieme uiterlijk ingewisseld voor een expressieve, zelfs agressieve vormgeving. De dure Toyotadochter preekt duidelijk de passie.
Anti-Europees
Passie, dat is ook wat deze coupé wil losweken. Hij neemt het tegen de traditionele tegenstand van Audi, BMW en Mercedes op.
Uiterlijk zal hij in elk geval meteen opvallen, want vooraan in het algemeen en met zijn trapezevormig radiatorrooster in het bijzonder is er geen ontkomen aan. Met de vorm van zijn lichtblokken, zijn afgescheiden led-dagrijlichten, de grote zijdelingse koelopeningen in de bumper en zijn gapende mond die aan een vampier doet denken, is dit niet langer de klassieke Lexus. Achteraan is het allemaal wat minder ‘in your face’ al draagt hij wel trekjes van de grote LFA mee.
Je zou het haast jammer vinden dat die lijn niet wordt doorgetrokken naar het interieur, waar het zoeken is naar verschillen met de IS.
V6 of hybride
Wat de motoren betreft, plant Lexus twee keuzes. Er is natuurlijk de hybride oplossing, die hem in de fleetsector moet doen concurreren met de Duitse prestigediesels. Lexus opteert voor de RC 300h, met een 2.5 viercilinder benzine en een elektrische motor. Wie het wat klassiek sportiever wil, kan opteren voor de RC 350 met 3.5 V6 benzine. Op meer cijfers, prestatiegegevens en productiedata is het wachten tot de voorstelling op het salon, eind november.