Lotus-CEO Dany Bahar geeft toe dat hij maar moeilijk aan de Evora kon wennen, iets wat we zelf niet konden begrijpen. Maar in Frankfurt bleek hij de Evora aan de boezem te hebben gedrukt.
Net als de Evora (280 pk) en de Evora S (350 pk), maakt ook de Evora GTE gebruik van een donorhart van Toyota, een 3.5 V6. Door de compressor wat extra aan te zwengelen, springt het vermogen naar 444 pk.
Carbon vervangt aluminium
Meer pk is natuurlijk niet het enige. Geheel in lijn met de ‘light is right’-filosofie van Lotus, werd nog 105 kg bespaard. Het totaalgewicht komt zo op ongeveer 1,3 ton uit. Daarvoor heeft Lotus heel wat aluminium uit de Evora moeten vervangen door nog lichter composietmateriaal. Dat merk je vooral in het interieur, waar de carbon onderdelen duidelijk zichtbaar. Ze worden aangevuld met alcantara, voor een zachtere touch, en kuipstoelen om iedereen op zijn plaats te houden. Prestatiecijfers heeft Lotus nog niet, maar de GTE moet duidelijk sneller zijn de Evora S, met een 0 tot 100 km/u in 4,8 sec en een top van 277 km/u zelf geen trage.
Spoiler
Uiterlijk kan je de GTE herkennen aan de grotere koelopeningen, en natuurlijk aan de enorme spoiler op de kofferklep. De GTE was oorspronkelijk bedoeld om Lotus op de Aziatische markt te lanceren. Met succes, want al na enkele dagen was het 114 auto’s grote lot voor China uitverkocht. De productie van de eerste exemplaren is reeds begonnen, voor Europa worden pas leveringen verwacht begin volgend jaar. De exacte prijs is nog niet bekend, maar reken voor de veiligheid maar op een som met vijf nullen... voor de komma. (jd)