Voor 19.800 euro beschikt de koper over een Mazda3 S met onder de kap een 1.6 liter (105 pk). Een handbak met vijf verzetten zorgt voor de overbrengingen en een automaat is niet leverbaar. De 150 pk sterke 2.0 liter is standaard gekoppeld aan een automatische transmissie en die staat voor minimaal 27.800 euro in de boeken. Op z'n beurt is voor deze versie weer geen handbak leverbaar. Dieselen kan met de 1.6 liter CiTD (109 pk) en de twee nieuwe 2.2 CiTD's (150 of 185 pk). Respectievelijk moeten ze bij dealer op z'n minst 25.300 euro, 30.300 euro en 36.300 euro opbrengen. In het geval van de laatste beschik je wel meteen over de dikste GT-M uitvoering. Deze beschikt in tegenstelling tot de overige uitvoeringen over een sportievere uitstraling aan de hand van een donker getinte grille en onderbumper, een GT-M achterbumper, ronde mistlampen en andere units en 17 inch lichtmetalen wielen. Het interieur van de GT-M onderscheidt zich door het zwarte binnenwerk met zilverkleurige accenten en kuipstoelen.
Overige rustingniveaus In Nederland wordt de nieuwe Mazda3 leverbaar in vijf uitvoeringen: S, TS, TS+, GT-L en GT-M. Tot de standaarduitrusting van iedere Mazda3 behoort DSC en tractiecontrole, zes airbags (vóór- zij- en gordijnairbags), actieve hoofdsteunen op de voorstoelen, elektrisch bedienbare buitenspiegels, in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel en een radio/CD-speler met MP3-functie.
Tegen meerprijs Duurdere versies bevatten nog Bluetooth-functionaliteit voor handsfree telefoneren en het draadloos beluisteren van muziekbestanden op een MP3-speler. Ook leverbaar zijn de adaptieve (meedraaiende) bi-xenon koplampen, dual-zone airconditioning, een geavanceerd systeem voor toegang en starten zonder sleutel, parkeersensoren, automatisch dimmende binnenspiegel, verwarmde voorruit, een regen- en lichtsensoren en een geheel nieuw navigatiesysteem. Een Premium Bose® geluidsinstallatie staat ook in de optielijst vermeld. Deze heeft tien luidsprekers en biedt een vijfkanaals surround sound dat niet door losse componenten geëvenaard kan worden volgens Mazda en Bose.