De P1 combineert een 3.8 V8 twinturbo met een elektromotor, die door McLaren Electronics werd ontwikkeld. De elektriciteit wordt opgeslagen in een erg licht (96 kg) en krachtig batterijpakket dat een plaats kreeg in de koolstofvezel monocoque achter de cockpit en aan de stekker in twee uur kan worden opgeladen. In E-mode kan 10 km zuiver elektrisch gereden worden, waardoor de CO2-uitstoot (in de normcyclus) beperkt blijft tot 200 g/km.
194 pk/liter
De P1 heeft het hoogste specifieke vermogen in een seriewagen. De 3.8 V8 twinturbo is goed voor 737 pk en 750 Nm, wat op zich al een record is. Daarnaast produceert de geïntegreerde elektromotor 179 pk en 260 Nm extra, waarmee het totale vermogen en koppel naar die fenomenale 916 pk en 900 Nm stijgen. Indrukwekkend! McLaren gebruikt de hybride aandrijving natuurlijk vooral om de prestaties te verbeteren. Zo wordt de elektromotor in de eerste plaats aangewend om de gaspedaalrespons van de turbomotor en de schakelovergangen van de zevenbak met dubbele koppeling te verbeteren.
DRS
Het ‘Drag Reduction System’ komt overgewaaid van de Formule 1 en laat de toe de achtervleugel vlakker te zetten om aan topsnelheid te winnen. Hiermee wordt de luchtweerstand met 23% gereduceerd op de P1. Als de bestuurder het knopje op het stuur loslaat of op de rem trapt, richt de achtervleugel zich weer op.
IPAS
Het ‘Instant Power Assist System’ is te vergelijken met de KERS-technologie uit de F1. Met een druk op het knopje op het stuur spreekt de bestuurder het bijkomende elektrische vermogen aan en krijgt zo een stevige extra boost om nog vlotter uit te startblokken te schieten. Hoe snel dat gebeurt, werd nog niet meegedeeld. Maar naar verluidt zou de P1 in 3 sec. van 0 tot 100 km/u suizen en een top bereiken van meer dan 300 km/u. Tijdens remmanoeuvres worden de batterijen weer bijgeladen om klaar te zijn voor het volgende IPAS-moment.