Mercedes is al jarenlang actief bezig met de ontwikkeling van de brandstofcel. Het eerste concrete voorbeeld daarvan kregen we in de vorm van de conceptcar A-klasse F-Cell. Maar de ontwikkelingen hebben de afgelopen jaren niet stilgestaan en Mercedes is blijven doo-rontwikkelen. Op grote schaal heeft de fabrikant brandstofcelvoertuigen voor praktijktesten ingezet. Zo rijden er in Duitsland bussen en auto´s op waterstof waardoor waardevolle data is verzameld.
Kleiner, krachtiger en zuiniger
De Research en Development-afdeling van Daimler (het moederconcern van Mercedes) is al jaren bezig om de brandstofcel klaar te stomen voor productie. Met de presentatie van de F 600 Hygenius liet Mercedes recent nog de voortgang zien. De brandstofcel was kleiner, zuiniger en krachtiger. Dat systeem heeft als basis gediend voor de B-klasse F-Cell. De brandstofcel in dit prototype is 40 procent kleiner, 30 procent krachtiger en 16 procent zuiniger in vergelijking met de A-klasse F-Cell.
Prima prestaties, schone uitstoot
Het vermogen van 136 pk en koppel van 320 Nm wordt door de elektromotor op de voorwielen overgebracht. Dat moet volgens Mercedes resulteren in prestaties die gelijk staan aan die van een 2.0 liter benzinemotor. Bovendien neemt de brandstofcel genoegen met 2,9 liter waterstof per 100 km. En dat alles met een compleet schone uitstoot!
Wintertesten
In het ijskoude noorden van Zweden heeft Mercedes het afgelopen winterseizoen volop getest met de B-klasse F-Cell. Daarbij was het belangrijk om de rij-eigenschappen verder te optimaliseren. Door de elektromotor en de vrij complexe techniek is het karakter van deze auto compleet anders dan bij een vergelijkbare B-klasse met benzine- of dieselmotor. Tegelijkertijd waren de ijskoude omstandigheden uitermate geschikt om de techniek op betrouwbaarheid te testen. Volgens Mercedes heeft de B-klasse F-Cell het testprogramma met glans doorstaan.
Beperkte serieproductie in 2010
Vanaf 2010 zal de B-klasse F-Cell in productie gaan. In eerste instantie zal het om een kleine serieproductie gaan. Het is immers nog wachten totdat de infrastructuur er klaar voor is. Mede ook om die reden is de BMW HydroGen7 nog steeds niet leverbaar. De techniek is bij BMW al wel klaar, maar de infrastructuur is te beperkt.