Ondanks een afwerkingskwaliteit die niet het niveau haalde dat je van een Mercedes mocht verwachten, was de vorige B-klasse een behoorlijk succes aan de kassa. Dat er een nieuwe zou komen, hoeft dan ook weinig betoog. Mercedes heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om de kwaliteitsperikelen aan te pakken.
9 cm langer
Mercedes is vastbesloten zijn nieuwe A-klasse en B-klasse wat verder uit elkaar te laten groeien, met een meer sportieve A die de strijd moet aanbinden met de BMW 1-serie, en een B-klasse die als Mercedes compacte monovolume kan doorgaan. Zeg maar de Scénic van Mercedes.
De nieuwe B meet 4,36 meter, bijna 10 cm meer dan het vorige model. Hij werd met 1,56 wat minder hoog, en dat leidt tot uitstekende aerodynamische waarden. In onze ogen schuilt hier een groot deel van de verklaring in de uitstekende verbruikscijfers die we de laatste tijd met Mercedes’en optekenen.
Verschuifbare achterbank
Maar terug naar de B. Die beschikt over een achterbank die op rails kan worden verschoven. Hierdoor groeit de kofferruimte van 488 liter naar 666 liter, nog voor je de achterbank plat legt. Vooraan beland je in een luxueus interieur, met elementen uit de CLS, zoals het stuur. De ronde ventilatiemonden geven hem charme. Een reuzenstap vooruit ten opzichte van het interieur van de vorige B, en al een grote tegemoetkoming om de zwaardere prijs te rechtvaardigen. Belgische prijzen hebben we nog niet, maar in Duitsland spreekt men van een richtprijs van 25.000 euro.
4 varianten
In november maakt de voorwielaangedreven B zijn debuut. Er staan in totaal 4 varianten op het menu. Bij de benzines vinden we een 1.6, die 122 pk sterk is als B160 en 156 pk als B200. Bij de diesels is er de 1.8 motor, met 109 pk in de B180 CDI en met 136 pk in de B200 CDI. Allen beschikken ze standaard over start/stop en een manuele zesbak. Een 7-traps dubbele koppelingsbak behoort tot de opties. (mh/jd)