Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Mercedes-Benz E 63 AMG – Officieel: de nieuwe E 63 AMG

Mercedes heeft het doek van de nieuwe E 63 AMG afgehaald. En dat doen ze op een officiële manier nog eens dunnetjes over tijdens de New York Motor Show. De specificaties waren reeds bekend: de 6.3 liter V8 levert 525 pk en 630 Nm.

Kort na de introductie van de nieuwe E-Klasse presenteert Mercedes-AMG de nieuwe E 63 AMG. Het inhoudelijke pakket van de E 63 AMG is duidelijk: hij onderscheidt zich van minder bedeelde varianten door zijn uiterlijk vertoon, een machtige motor in het vooronder en sportwagenachtige prestaties.

525 pk en 630 Nm Het vermogen van 525 pk en koppel van 630 Nm van de E 63 AMG ligt op hetzelfde niveau als die van de SL 63 AMG. Ook de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps transmissie is afkomstig uit de roadster. De bak kent vier individuele rijprogramma's en bevat een tussengas- en de RACE START-functie om de rijbelevenis naar een nog hoger niveau te tillen. Gepaard met de verbluffende prestaties moet dat helemaal goed komen. De acceleratie van stilstand naar 100 km/h vergt slechts 4,5 seconden en naar goed Duits gebruik is de auto elektronisch begrensd op een topsnelheid van 250 km/u. Mercedes-AMG is er bovendien in geslaagd het gemiddelde brandstofverbruik met bijna twaalf procent te reduceren. Een prettige bijkomstigheid. De dorstigheid van de sedan ligt op 12,6 liter per 100 km.

Vier schakelmodi Zoals gezegd kent de automatische versnellingsbak vier schakelmodi: C (Controlled Efficiency), S (Sport), S+ (Sport Plus) en M (Manual). In het Controlled Efficiency-programma wordt de nadruk gelegd op het verbruik. De transmissie schakelt sneller over voor een zo laag mogelijk toerental van de 6.3 liter V8. De overige modi kennen een sportiever karakter en de bak schakelt dan later over. In M(anual) kan de bestuurder zelf het moment van wisselen kiezen. In 100 milliseconden is de gebeurtenis voorbij.

Scherper stuurgedrag Met het AMG RIDE CONTROL-sportonderstel biedt de E 63 AMG zowel een sportief als comfortabel rijgedrag. Middels een druk op de knop kan er gekozen worden voor Comfort, Sport of Sport Plus. Om de scherpte van de E 63 AMG nog verder te verbeteren is de mate van stuurbekrachtiging aangepast. En het drietraps-ESP maakt individuele instellingen mogelijk en gunt de bestuurder zodoende enige speelruimte.

AMG-pakket De uitmonstering van de E 63 AMG bestaat, naast de potente krachtbron, uit een scala aan sportieve eigenschappen. We noemen LED-dagrijverlichting, 360 mm grote remschijven, 18 inch lichtmetalen wielen, talloze AMG-emblemen en typeplaatjes, een sportuitlaatsysteem en speciale AMG-dorpels. In het interieur is het AMG-gevoel verder doorgetrokken in de lederen sportstoelen (keuze uit drie kleuren) en het stuurwiel met stuurschakeling. Nieuw en exclusief voor de E 63 AMG is de kleine AMG-keuzehendel. De AMG DRIVE UNIT bevindt zich op de middenconsole. Hiermee kunnen de MCT-sporttransmissie, de ESP-functies, de afstelling van het onderstel en het AMG-programma worden ingesteld.

Nog een stap verder Wie het nog individueler wil, kan terecht bij de AMG PERFORMANCE STUDIO. Deze levert een speciaal Performance Package, dat bestaat uit 19 inch lichtmetalen AMG-wielen, een AMG Performance-onderstel, een sperdifferentieel op de achteras, een AMG-spoilerlip op het kofferdeksel en een driespaaks AMG Performance-stuurwiel. Diverse onderdelen uit de AMG PERFORMANCE STUDIO zijn ook afzonderlijk leverbaar.

Augustus 2009 De nieuwe Mercedes E 63 AMG staat vanaf augustus bij de dealer. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, maar reken op een bedrag van om en nabij de anderhalve ton in euro´s.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer