Het design
Vooraan overheerst het massieve van de terreinwagen. De ster midden in het radiatorrooster bevestigt zijn status als sportieve Mercedes. De lichtblokken vooraan – volledige led’s – stammen uit de S-klasse, en ook achteraan haalde hij inspiratie bij de grote limousine. In profiel straalt hij meer dynamiek uit, maar 1.650 liter koffer (met neergeklapte achterbank) wil hij op dat vlak ook zijn woordje kunnen zeggen.
Hout
De binnenkant valt te omschrijven als sportief luxueus. Het dashboard krijgt hout met grove nerven, of naar keuze aluminium of carbon inleg. Vooraan steekt hoog op de middenconsole het scherm van het Command multimediasysteem. De bediening verloopt via een draaiknop. Sportstoelen krijg je standaard.
AMG Sport
Net als BMW de X6 een M Performance versie schonk, pakt Mercedes uit met een ‘onechte’ AMG Sport, in de geval de GLE 450 AMG Sport Coupé. Die krijgt een V6 biturbo benzine met 367 pk en 520 Nm. Er komt ook een 350d met V6 diesel met 258 pk en 620 Nm en een GLE 400 met V6 benzine met 333 pk en 480 Nm. Alle hebben standaard vierwielaandrijving en een negentrapsautomaat. Standaard krijgt de achteras 60 procent van het vermogen, maar dat kan wisselen al naargelang van de omstandigheden. Prestatie- en verbruikscijfers geeft Mercedes pas bij de onthulling in januari in Detroit vrij.