Niet alleen keert de klassieke naam terug, maar ook de klassieke gestalte van de grootste coupé van Mercedes. De nieuwe S-klasse Coupé heeft een lange snuit, een mooie halve cirkel aan glasoppervlak opzij, korte kont en flinke welvingen op de flanken. Maar onmiskenbaar heeft hij ook iets van een Renault Laguna Coupé achteraan. Twee fijne strepen vormen de achterlichtblokken.
Kristal
Vooraan kan de klant kiezen om de led-lichten te doen schijnen in Swarovski kristalvormen. Geef toe, dat vind je niet snel bij een ander in de optielijsten. Zoals alle coupés van Mercedes, heeft ook deze de ster midden in het radiatorrooster. Een prijs hebben we nog niet, maar we gaan uit van minstens 120.000 euro.
Daarvoor krijg je minder auto. Fysiek dan toch, want met 5,03 meter is de nieuwe Coupé 7 centimeter korter dan zijn voorganger. De wielbasis kromp met 10 centimeter tot 2.945 mm. Maar voor de passagiers zou er maar weinig invloed mogen zijn. De beste plaatsen zijn vooraan.
Een heertje
De cockpit van de Coupé lijkt levendiger dan die van de gewone S-klasse. Het vele leder geeft hem een clubgevoel, terwijl de ronde aluminium ventilatiemonden en de in zilverglans badende knoppen en toetsen voor een sportieve insteek zorgen. Net als in de gewone S-klasse, domineren de twee grote schermen het uitzicht: eentje voor de instrumenten en één voor het infotainment. Head-up projectie is eveneens mogelijk.
Scanner
De S-klasse Coupé debuteert in maart op het Salon van Genève, met de 4.7 biturbo V8 als S500. Daarmee krijg je al 455 pk (+20 pk) en 700 Nm. Hoe snel en hoe dorstig, houdt Mercedes nog even voor zich. Wel weten we dat er later nog een S600 volgt met V12, en een AMG. De Magic Body Control met cameracontrole doet hem het wegdek scannen en anticiperen op wat volgt in de onderstelinstellingen.