De zeven personen die het genoegen hebben een Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series op hun naam te mogen schrijven moeten 485.218 euro op de rekening van AMG PERFORMANCE STUDIO - waar de auto gebouwd wordt - bijschrijven. Gevoelsmatig een ietwat vreemd bedrag zo zonder af-ronding. Maar nog eenmaal kijkend naar de waarden van de autos is Mercedes nu eenmaal een merk van de cijfers. We noemen 670 pk bij 5.400 tpm uit een 5.980 cc metend V12 AMG-blok. Het maximale koppel bedraagt oorspronkelijk 1.200 Nm, maar deze is vanwege duurzaamheidredenen elektronisch begrensd op 1.000 Nm. Dit torenhoge draaimoment is beschikbaar tussen 2.200 en 4.200 tpm en resulteert mede in een spurt naar 100 km/h in slechts 3,8 seconden. De 200 km/h barrière wordt al bereikt na 11 seconden en z'n topsnelheid is eveneens elektronisch begrensd op 320 km/h. Onbegrensd is een topsnelheid van 340 km/h waarschijnlijk ook haalbaar.
40 jaar racerij Naast de details die we al over de SL 65 AMG Black Series wisten, heeft Mercedes nu meer technische en inhoudelijke informatie over de spectaculaire bolide vrijgegeven. Zoals bekend is de Black Series onmiskenbaar afgeleid van de motorsport waarin het merk al 40 jaar actief is. Vooral de link naar de DTM is groot wanneer je de SL 65 AMG Black Series bekijkt. Das Haus heeft dan ook veel input uit de racewereld in de krachtigste AMG ooit gestopt. Zo is de voorste spoorbreedte ten opzichte van de 'normale' Mercedes SL 65 AMG met maar liefst 115 mm vergroot. Op de achteras is 'ie 103 mm groter, terwijl de carrosserie in totaal zelfs 14 cm breder is geworden. Bovendien heeft het variodak van de SL-productiemodellen plaatsgemaakt voor een vast exemplaar die vlakker en meer gestroomlijnd is uitgevoerd. Binnenin heeft Mercedes een rolkooi opgenomen, waarmee het eigenlijk een klein beetje duidt op de doeleinden van de Black Series.
Meer race-invloeden De 250 kg die AMG PERFORMANCE STUDIO wist te besparen zit vooral in het dak. Daarnaast zijn ook de voorspoiler, de motorkap, de kofferklep en de speciale lichtmetalen hier verantwoordelijk voor. Dunlop - partner van Mercedes DTM Motor Sport - zorgt voor het rubber. Om de voorste wielen liggen Sport Maxx GT-banden in de maat 265/35ZR19 en achter wordt de grip gegarandeerd door 325/30ZR20 breed schoeisel. Al het geweld moet natuurlijk ook weer tot stilstand gebracht kunnen worden. Die taak is voor de 390 mm remschijven met zes zuigers vóór en de 360 mm remschijven met vier 4 zuigers achter.
Blijft een Mercedes Hoeveel racerijgenen de SL 65 AMG Black Series ook heeft, het blijft een Mercedes. Das Haus heeft dan ook geen afstand kunnen doen van één van haar belangrijkste pijlers 'comfort'. De Black Series is zit dus flink in de slappe was qua luxe. Naast veelvuldige gebruikte materialen als aluminium, carbon, nappaleer en alcantara is het COMMAND-systeem standaard. Ook comfortverhogene zaken als een radio/DVD-speler, een navigatiesysteem met 40 GB harde schijf, een iPod-aansluiting en een Bluetooth-verbinding voor een GSM ontbreken niet. Mercedes heeft er nog wel een leuke circuitfeature aan toegevoegd in de vorm van een heuse race/laptimer.
Vier schakelmodi De AMG Speedshift Plus 5-traps automatische transmissie biedt de bestuurder uit vier schakelmodi: C, S, M1 en M2. Deze laatste modus reageert nog eens 20 procent sneller dan de stand M1. De 'M' staat in dit geval voor manual, waarbij de bestuurder zelf het wisselen van de verzetten moet kiezen. De bak schakelt dan ook niet automatisch over naar een hogere versnelling wanneer de toerenbegrenzer wordt bereikt. Het houdt de geselecteerde versnelling vast. Zelfs niet bij vol gas of bij het intrappen van de kickdown. De controle ligt bij degene achter het stuurwiel, zoals het hoort bij een sportwagen.
Drie ESP-modi Tevens door de bestuurder zelf te kiezen is de setup van de vering. Dit is vooral interessant bij cicuitgebruik. Hiermee rekeninghoudend is er keuze uit drie ingeschakelde ESP-varianten. Wanneer het ESP volledig is ingeschakeld houdt het systeem binnen de fysieke mogelijkheden de sportwagen op de weg wanneer het mis dreigd te gaan. Het vermogen wordt dan 'afgekapt' en de wielen afzonderlijk afgeremd. In de modus 'ESP SPORT' grijpt het veiligheidsmiddel later in zodat er meer speelruimte voor de bestuurder is. Wordt de ESP-knop langer ingedrukt gehouden dan wordt het volledig uitgeschakeld en is er geen elektronische veiligheidshulp meer voorhanden. Activering van het ESP is te allen tijde mogelijk door het rempedaal diep in te trappen.
De eerste exemplaren van de Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series worden deze maand aan hun eigenaar uitgeleverd. De auto is ontwikkeld door AMG PERFORMANCE STUDIO die ook verantwoordelijk was voor de SLK 55 AMG Black Series en de CLK 63 AMG Black Series.