We hebben altijd al gevonden dat wie van een AMG wil genieten, het best van al plaatsneemt in een SLK. De uitlaten komen net achter uw oren uit, waardoor je maximaal kan genieten van het gebulder van de V8.
De 5.5 AMG V8 is helemaal opnieuw ontwikkeld. Het gaat om de nieuwe V8-motor, die in biturboconfiguratie opduikt als E, CL en S AMG 63. De SLK doet het echter zonder druklading. Maar dan heeft hij nog 422 pk ter beschikking.
Viercilinder
Het grote nieuws is wel de actieve downsizing. Bij rustig rijden, tussen 800 opm en 3.500 opm, wordt een halve cilinderbank afgesloten, waardoor je de facto met een viercilinder onderweg bent. Het is een principe dat we eerder zagen in de Hemi V8 van Chrysler. Niks nieuw, want de Amerikanen gebruikten dit vroeger ook al, terwijl Mercedes zelf er ook al gebruik van maakte in de jaren ’70. Tot 2005 kon je een soortgelijk systeem gewoon in optie bestellen op de 5.0 V8 in de CL en de S. In de SLK 55 AMG kan je met een druk op de knop de cilinders uitschakelen. Vanaf dan werkt het systeem volautomatisch.
8,4 l/100 km
Zelfs op halve kracht, blijft nog 230 Nm van de totale 540 Nm ter beschikking. Het resultaat aan de pomp is spectaculair: een gemiddelde van 8,4 l/100 km. Al ligt dat op volle kracht natuurlijk hoger. Op volle kracht vliegt hij naar 100 km/u in 4,6 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
In januari 2012 is hij verkoopsklaar, de Belgische prijs is ons vooralsnog onbekend. In Duitsland kost hij 72.950 euro, een stijging van 1.800 euro ten opzichte van de vorige SLK 55 AMG. (mg/SP-X)