Mercedes laat vol trots weten dat BlueTEC tot dusver al een enorm succes is. Wat men nooit voor mogelijk had gehouden is gebeurd: de Amerikanen zijn gaan dieselrijden. De techniek is namelijk in de Verenigde Staten al gepresenteerd en dat heeft de Duitse fabrikant geen windeieren gelegd. Dankzij het schone karakter van de BlueTEC-diesels ontvangen Amerikaanse consumenten namelijk dezelfde financiële voordelen als bij een hybrideauto. En dan wil ook de Amerikaan best diesel gaan rijden.
V6 CDI Voor Mercedes is er dan ook geen twijfel mogelijk dat BlueTEC ook in dieselrijdend Europa een succes kan worden. De ML 350 BlueTEC, GL 350 BlueTEC en R 350 BlueTEC zullen dan ook dit najaar de E 350 BlueTEC komen versterken. Onder de motorkap ligt in alle gevallen een V6 dieselmotor met een vermogen van 211 pk en een koppel van 540 Nm. Niets te klagen dus. Het geheim schuilt 'em in het verwerken van de uitlaatgassen. Een vloeistof genaamd AdBlue wordt bij de uitlaatgassen geïnjecteerd wat ervoor zorgt dat voornamelijk de uitstoot van NOx met 80 procent wordt teruggedrongen. En laat dit nu juist het enige onderdeel van de uitlaatgassen zijn die bij een dieselmotor hoger ligt dan bij een benzinemotor. Mercedes heeft hiermee weten te bereiken dat de dieselmotor zo schoon is, dat deze al aan de EU6-norm moet voldoen die pas in 2014 van kracht wordt.
Zoals gezegd zullen de BlueTEC-modellen in september naar ons land komen. De prijzen worden in aanloop naar de introductie bekend gemaakt.